Už za pět let by mělo fungovat 1,3, milionu nabíječek, aby byla EU podle neziskové organizace na správné cestě. Pro Evropu to znamená ale masivní výstavbu. Aktuálně je totiž v provozu jen 185 tisíc nabíjecích stanic a s plánovaným odchodem Velké Británie na konci ledna přijde EU o 25 tisíc z nich. Do roku 2030 by se tak počet nabíječek měl zvýšit téměř 19krát oproti současnému stavu. Navíc asi třetina z nabíječek musí být v lokalitách, kde zatím o elektromobily není zájem, tedy daleko od velkých měst.
„Je potřeba investovat peníze do veřejných nabíječek, hlavně u lidí doma a v práci, místo toho, abychom stavěli další ropovody. Zatím počet nabíječek drží krok se zájmem o elektromobily, ale nadcházející boom musí doprovázet i adekvátní rozšíření infrastruktury,“ řekl Lucien Mathieu, analytik elektromobility organizace Transport & Enviroment. Podle něj tak vysoká investice přinese pracovní příležitosti ve stavebnictví, správě a výrobě nabíječek v hodnotě řádů miliard euro.
Až 25 tisíc nabíječek v Česku?
Transport & Enviroment zveřejnila i předpoklady, kolik by měly jednotlivé země EU mít nabíjecích stanic do roku 2030, aby se podařilo dosáhnout třímilionového cíle. Jen v Nizozemsku by to mělo být přes 100 tisíc stanic, aktuálně jich je polovina. Zhruba 90 tisíc se předpokládá od Belgie a Rakouska. Oba státy mají ale v současnosti jen několik málo tisíc. Česko by mělo mít podle zprávy podobně hustou síť jako Irsko nebo Finsko. Počítá se s 25 tisíci nabíjecích míst, aktuálně jich je zhruba 450.
Nezisková společnost ve své zprávě počítá s tím, že se na evropských silnicích bude v roce 2030 pohybovat 44 milionů elektrických aut do zásuvky. V roce 2019 se přitom prodalo jen 319 tisíc elektromobilů. To by znamenalo nárůst o téměř 13 700 procent. Společnost LMC Automotive, která se zabývá předpovědí vývoje trhu s automobily, předpokládá, že v roce 2020 se prodá už půl milionu elektrických aut. Má je podpořit hlavně příchod nových modelů za dostupnější ceny.
Ty ale zatím neklesají a tak jsou někteří analytici k takovému prudkému rozmachu elektromobility spíš skeptičtí. Podle zprávy společnosti Deloitte by se mohlo rozhodnout za dva roky. Právě okolo roku 2022 totiž očekává, že se cena elektrických aut a vozů se spalovacími motory srovná. Pro větší zájem řidičů ale bude navíc podstatná i rychlost nabíjení nebo dojezd, který stále u některých nových aut stačí jen k ježdění po městě a jeho blízkém okolí.
Převzato z webu Autobible.cz . Autor: Jan Markovič