Elektronický obchod příležitostí pro české firmy v Dánsku

Nákupy přes internet stoupají na popularitě a vytvářejí tak skvělé příležitosti pro firmy, které se věnují oblasti e-commerce. Dánsko díky příznivým podmínkám a vysoké míře digitalizace představuje jednu ze zemí, na kterou by se české firmy měly zaměřit.

Elektronický obchod tvoří globálně 22 procent všech maloobchodních tržeb.

Dánsko obsadilo první místo v žebříčku serveru Best Accounting Software jako nejlepší země k otevření online businessu. Celkem bylo porovnáno 99 zemí a jejich umístění záviselo na skóre ve 20 kategoriích, které se zabývaly např. rychlostí internetu, procentem populace využívající internet, sazbou daně z příjmů právnických osob, výškou hrubého národního příjmu na osobu, složitostí založení businessu a logistikou.

Mezi výhody Dánska patří bezpečnost internetových serverů a vysoké procento populace využívající internet k placení účtů či nákupům (88 %). V Dánsku dále nejsou v porovnání s dalšími v žebříčku vysoce postavenými státy tak vysoké náklady na začátek businessu s ohledem k hrubému národnímu příjmu, což znamená, že jsou zde příznivé podmínky pro začínající podnikatele.

Na druhou stranu, mezi kategorie, ve kterých Dánsko obdrželo nižší skóre, patří sazba daně z příjmů právnických osob (22 %), počet coworkingových prostorů a poštovní služba. V celkovém skóre však Dánsko převyšuje ostatní analyzované země, a proto představuje významnou příležitost pro české e-shopy a další firmy podnikající v oblasti elektronického obchodu.

Dánsko se také umístilo na 3. místě za Finskem a Švédskem v Indexu digitální ekonomiky a společnosti (DESI), který porovnává digitalizaci zemí EU. Dánský důraz na digitalizaci je patrný také ze Strategie pro dánský digitální růst, která podporuje firmy a občany k užívání nových digitálních technologií. I z těchto důvodů by měly české firmy věnovat Dánsku svou pozornost.

Podle NETS jsou nákupy přes internet u Dánů oblíbené napříč generacemi a časté jsou také nákupy na zahraničních internetových obchodech, z nichž řada má svou dánskou lokalizaci. Nejčastěji Dánové nakupují na internetu oblečení, obuv a doplňky.

Hlavní výhodou zahraničních internetových obchodů jsou nízké ceny, kterým mnoho dánských internetových obchodů není schopno konkurovat. Pro zahraniční firmy začínající svůj business v Dánsku je důležité soustředit se na preference Dánů při nakupování na internetu, jako je např. dostupnost webových stránek v dánštině či provádění plateb kartou nebo přes platební bránu MobilePay.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Kodani (Dánsko). Autorky: Matilde Rugholm Nielsen, Klára Věntusová.




• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: E-commerce | Obchod
• Teritorium: Dánsko | Evropa | Zahraničí