Cílem těchto reforem je přilákat do země zahraniční kapitál, zahraniční expertní skupiny, podpořit etiopský export, modernizovat jednotlivá odvětví ekonomiky a umožnit cizincům nakupovat rezidenční nemovitosti.
Očekává se, že otevření importně-exportního, maloobchodního a velkoobchodního sektoru zahraničním investorům modernizuje obchodní systém, sníží ceny zboží pro spotřebitele a přispěje k celkovému hospodářskému růstu. Zavedením zahraniční konkurence a umožněním přímé zahraniční účasti ve výše uvedených sektorech tak pro Etiopii skončí období, ve kterém působili pouze domácí hráči.
ExportMag.cz: Exportní aliance? Staví vzorové chytré město, šíří slávu českého piva
Na druhou stranu se vůči avizovaným reformám vymezují kritici, kteří vyjadřují obavy právě ze zvýšené konkurence pro místní podniky v nerovném boji s nadnárodními řetězci. Autoři reforem proti těmto obavám argumentují tím, že předchozí omezená liberalizace investičního prostředí nedosáhla svých cílů a pro zvýšení efektivity je zvýšená konkurence naopak potřebná. Předchozí politika vlády měla totiž za cíl chránit domácí investory a podporovat udržitelnou ekonomiku. Při dosahování svých cílů však čelila značným neúspěchům.
Nová směrnice vydaná Etiopskou investiční komisí povoluje zahraniční investice do exportu plodin, jako jsou káva, olejnatá semena, luštěniny a kůže. Umožňuje také dovoz veškerého zboží kromě hnojiv a ropy. Oblast velkoobchodu a maloobchodu se tak nově otevře i cizincům.
Omezení pro investory
Pro export kávy potřebují potenciální investoři prokázat obrat ve výši 10 milionů USD v posledním roce a musí se zavázat k exportu o finančním objemu 10 milionů USD ročně v následujících třech letech. Pro export olejnatých semen je závazek 5 milionů USD ročně. Zahraniční společnosti, které nemohou prokázat požadované obraty z minulosti, čelí ještě větším vstupním bariérám a v případě exportu kávy se musí zavázat k exportu v hodnotě 12,5 milionu USD a v případě exportu olejnatých semen k 7,5 milionu USD ročně.
Každý zahraniční investor nyní může investovat do velkoobchodu ve všech sektorech vyhrazených dosud pro domácí investory, ale musí se smluvně zavázat k vybudování moderní marketingové infrastruktury a k poskytování efektivních logistických služeb usnadňujících operace ve velkoobchodním sektoru.