EU zavádí povinné zkoušky pro uživatele dronů. Rozšíří se i možnosti komerčního využití

Evropská unie 24. května přijala jednotná pravidla pro provoz dronů . Ty mimo jiné zavádí povinnou registraci volnočasových dronů pomocí online testů. Po uplynutí ročního přechodného období se tak možnost rekreačního létání ztíží. Rozšíří se i možnosti komerčního využití.



Češi podle Aliance pro bezpilotní letecký průmysl využívají odhadem více než 100 000 dronů pro rekreační účely. Ty se zatím nemusí nikde nahlašovat, to se ale brzy změní. Koncem května Evropská unie přijala nová pravidla pro všechny členské státy. Zavádí mimo jiné povinnou registraci většiny volnočasových dronů pomocí online testů. Po uplynutí ročního přechodného období se tak možnost rekreačního létání ztíží.

Zavedení správy provozu umožňující žádost o let v reálném čase a bez papírování zvýší bezpečnost provozu a umožní další rozvoj. „Budeme je moci využít pro efektivní inspekce velkých oblastí nebo pro převoz zásilek v určitých koridorech. Ve Švýcarsku již na několika místech probíhá převoz krevních vzorků, ve Finsku se testuje převoz potravin a zásilek mezi obcemi,“ říká Jakub Karas z firmy UpVision a vicepresident Aliance pro bezpilotní letecký průmysl. Zájem o drony roste mezi profesionály dlouhodobě, a to okolo 200 až 300 % ročně.

Široké uplatnění nacházejí drony během údržby budov. Společnost M2C, která zajišťuje služby integrovaného facility managementu, s pomocí thermo snímků zjistí poškození pláště budovy, úniky tepla nebo u poškozené střechy najde místo, kde zatéká. „Včasným zjištěním zabráníme rozsáhlejším škodám, uspoříme energetické náklady a vyhneme se opravám,“ uvádí mluvčí M2C Tereza Rýparová s tím, že mapovat lze i podzemní produktovody.

Drony jsou užitečné i v těžce přístupných nebo nebezpečných místech. „Využíváme je během vyřizování škod po velkých požárech nebo při povodních. Dále v rizikových oblastech jako jsou chemické provozy,“ uvádí mluvčí pojišťovny UNIQA Eva Svobodová s tím, že drony lze využít i pro kalkulace rizika podle plochy během posuzování přijetí do pojištění.

Nová legislativa zavádí tři kategorie dronů, Open pro rekreační uživatele, Specific pro komerční uživatele a Certified pro budoucí přepravu osob. Největší světoví výrobci již připravují několik typů dronů pro osobní přepravu. Několik z nich má za sebou testovací lety bez posádky jako například Airbus a Boeing. Čínský EHang provedl první lety s lidskou posádkou, Spojené Arabské Emiráty je chtějí letos začít využívat. Uber plánuje přepravovat osoby pomocí dronů v roce 2023.

„Pomocí dronů lze získat letecké ortofotomapy s obrazovým rozlišením a detailem, kterého dříve nebylo možné dosáhnout. Jsou vhodné pro tvorbu podrobných digitálních map a 3D modelů,“ dodává Karas. Drony usnadňují práci stavbařům, archeologům, i těžařům při mapování v důlních oblastech. V zemědělství dokážou identifikovat zvěř před sklizní nebo rozsah kůrovcové kalamity. Velký potenciál k využití je také v záchranných službách. Hasiči mohou kontrolovat nebezpečná místa, pomohou i při pátrání po pohřešovaných osobách.

V České republice je v současnosti na Úřadu pro civilní letectví registrováno více než 800 dronů k profesnímu využití. Povolení k provozování komerčních leteckých prací má téměř 500 subjektů.

Redakčně upravená tisková zpráva. Foto: Beaufort

• Oblasti podnikání: Doprava, logistika | Služby

Doporučujeme