Expanzi do zahraničí plánuje téměř 80 procent českých startupů

Potvrzuje to nejnovější studie Startup Report od Keiretsu Fora i zkušenosti agentury CzechInvest. Zájmu o zahraniční expanzi pomáhá mimo jiné stále větší míra digitalizace, automatizace a provázanosti jednotlivých ekonomik.

Pouhých 22 procent českých startupů o takové expanzi prozatím neuvažuje. Vyplývá to z odpovědí 150 začínajících podnikatelů, kteří přispěli ke vzniku komplexní studie Startup Report 2019/2020. Obdobný trend vykazují i statistiky CzechInvestu, který se podpoře začínajících firem věnuje od roku 2011. „Přes 70 procent startupů, které jsme v rámci našich programů podpořili, s námi zároveň vycestovalo do zahraničí,“ říká ředitelka Divize startupů a inovativních MSP CzechInvestu Markéta Přenosilová.

Už skoro třetina startupů v zahraničí podniká

Pro naprostou většinu českých startupů je primárním místem podnikání Česká republika. Zároveň ale roste číslo expandujících startupů – mimo Českou republiku jich podniká 30 procent. V minulosti jich působily mimo region CEE řádově pouze jednotky procent. „Globální ambice jsme letos v návaznosti na diskuzi odborníků zařadili mezi jeden z pěti znaků definujících startup. Tento rys startup částečně vymezuje od malého či středního podnikání. Přesto je expanze jedním z klíčových témat, které české startupy doposud vnímají jako svou velkou slabinu,“ přibližuje výkonná koordinátorka Keiretsu Forum Tereza Zyklová.

Podle Startup Reportu startupy směřují nejvíce do Evropy, dále pak do Severní Ameriky nebo Asie. CzechInvest nejvíce mladých inovativních firem vyslal do Silicon Valley, New Yorku, Londýna a Lisabonu. Expanze pro startupy není snadná, ale je obrovskou příležitostí a možností, jak si své podnikání otestovat.

Podpora pro zahraniční expanzi stovky startupů

V posledních dvou letech se zvýšil poměr startupů, které sídlí mimo Prahu. Výrazně posílilo Brno a Ostrava a rozvoj startupového ekosystému je znát i v dalších městech. Důvodem je mimo jiné i přibývající počet inovačních regionálních center a programů na podporu lokálních startupů. Lokální podpora je přitom nezbytným předpokladem pro další rozvoj firem. „V případě, že startupy uvažují o expanzi, kladou si často otázky typu, jakou strategii zvolit, aby byla úspěšná, na kterých trzích začít, kdy je ten správný čas expandovat, jak najdou správné partnery a jak osloví zákazníky,“ říká Přenosilová.

Právě v těchto otázkách radí prostřednictvím svých mentorů agentura CzechInvest, která dlouhodobě pomáhá startupům uspět na zahraničních trzích a získat potřebné know-how. S programy CzechAccelerator, CzechMatch a CzechDemo vysílá do zahraničí v průměru pět startupů měsíčně, a to do destinací, jako je například Londýn, New York, San Francisco nebo Singapur.

Touto cestou podpořila od roku 2016 už více než stovku startupů, řada z nich služeb CzechInvestu využila opakovaně. Celkový počet účastí ve všech programech tak šplhá až ke dvěma stovkám. „Z naší zkušenosti uspěje ten, kdo má nejen mezinárodně konkurenceschopný produkt a dobré sales dovednosti, ale také zkušený tým schopný zvládnout nové výzvy. Musí být zároveň vytrvalý, přijímat konstruktivní kritiku a nenechat se hned odradit,“ dodává Přenosilová.

Pobočka v Singapuru pomáhá s průzkumem celého regionu

Do zahraničí se s CzechInvestem podíval i startup Retailys. Ten nabízí online platformu, která pomáhá podnikatelům prodávat na globálních tržištích po celém světě. Startup se zúčastnil tříměsíčního programu CzechAccelerator v Singapuru a s programem CzechMatch se sem vrátil. V rámci programu CzechDemo zamířil také na veletrh Slush Tokyo. Etabloval se v Asii natolik, že se mu v Singapuru podařilo otevřít zahraniční pobočku. „V současnosti jsme schopni pomoci evropským firmám při jejich expanzi do jihovýchodní Asie, ale také asijským firmám s prodejem zboží v Evropě. Díky pobočce v Singapuru vidíme, že je pro nás snazší pronikat i do dalších zemí regionu, na což se nyní zaměřujeme,“ vysvětluje zakladatel společnosti Retailys Petr Heller.

Startup Report Keiretsu Fora je komplexní studie, která reflektuje aktuální stav českého startupového ekosystému z pohledu mentorů, akcelerátorů, zástupců korporací, investorů i samotných startupistů nebo veřejnosti. Sběr dat probíhal na přelomu loňského a letošního roku formou online dotazníků. Startup Report zkoumá například profil startupistů, popisuje životní cyklus startupů, analyzuje jejich problémy a možnosti financování. Zabývá se však celou řadou dalších okruhů. Jeho cílem je podat ucelený obraz o českém startupovém a investorském prostředí. Vedle Keiretsu Fora se na vzniku Startup Reportu podíleli i další aktéři české startupové scény, mezi které se řadí CzechInvest.

Více lze zjistit v kompletní studii Startup Report.

O Keiretsu Foru se dozvíte více na stránkách tohoto projektu.

Tisková zpráva agentury CzechInvest

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme