Export lyží: Česko patří k evropské špičce

Česká republika zaujímá s ročním exportem v hodnotě téměř 50 milionů eur čtvrtou příčku v exportu lyží v Evropě. Před námi jsou jen Německo, Francie a Rakousko.

Ve vývozu přileb, rukavic či hůlek (13,2 milionu eur) drží Česko páté místo. Stejné umístění, avšak z celosvětového hlediska, nám patří v exportu lyžařského vázání (vývoz za 4,36 milionu dolarů).

České republice patří podle mezinárodní klasifikace dat o exportu a importu zboží čtvrté místo v evropském vývozu lyží, a to s podílem 49,5 milionu eur ročně. V Česku se vyrábějí lyže Sporten či Lusti, z Českých Budějovic putují do světa i lyže známé rakouské značky Head.

„O milion eur překonáváme pátou Itálii, před námi se však drží Německo. Nad druhou Francií se na špičce žebříčku s téměř trojnásobným náskokem umístilo Rakousko, a to s vývozem lyží v hodnotě 297,1 milionu eur za rok,“ uvádí Irena Honsnejmanová z analytického projektu Česko v datech.

Celosvětový úspěch vázání

Česku se daří i ve vývozu dalšího vybavení pro zimní sporty. V exportu přileb, rukavic nebo hůlek v hodnotě 13,2 milionu eur mu patří páté místo po Velké Británii, Itálii, Francii a nedostižném Rakousku. Pátou příčku zaujímá i český vývoz lyžařského vázání. Ten ale dokonce v globálním srovnání (se 4,36 miliony dolarů ročně).

„Přestože v Česku nejsou tak vysoké hory jako u našich alpských sousedů, je náš obchod s lyžařským vybavením velmi silný, a to i z celosvětového hlediska. V současnosti se české podniky zaměřují kromě produkce lyží pod vlastní značkou také na vybavení pro zahraniční partnery,“ říká Filip Mikel z oddělení auditu společnosti Deloitte. Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) vyvážíme dvakrát více vybavení pro zimní sporty, než kolik jej dovážíme, a nejčastěji jde právě o lyžařské vázání.

Lyžování, případně snowboarding, si podle Mezinárodní zprávy o zimní a horské turistice užívá 21 procent české populace, tedy zhruba dva a čtvrt milionu lidí. Zimní sporty podle průzkumu Nielsen Admosphere obecně baví asi 55 % Čechů, lyžování jako takové je ale až na třetím místě žebříčku oblíbenosti. Ten vede sáňkování a bobování, kterému se alespoň občas věnuje 47 % lidí. Na druhém místě je bruslení s 41 procenty.

Redakčně upravená tisková zpráva ceskovdatech.cz

Pravidelné novinky e-mailem