Exportmag.cz: Egypt i Panama rozšiřují průplavy kvůli obřím lodím

Zablokování Suezského průplavu lodí Ever Given ukázalo zranitelnost mezinárodní dopravy. Egypt se rozhodl svůj průplav rozšířit, kapacitu znovu navyšuje také Panamský kanál. Problémy v globální přepravě oživily plány i na třetí alternativu – nový průplav v Nikaragui.

Globální byznys na této planetě má dvě úzká hrdla. Jmenují se Suez a Panama. Jak v posledních letech vzrostl objem mezinárodní nákladní dopravy, staly se dva hlavní mořské průplavy stále zranitelnějšími tepnami. Když se objeví problém tam, pocítí to výrobci a spotřebitelé i na druhém konci světa.

V kombinaci s nedostatkem kontejnerů pro dopravu mezi Asií a Evropou tak zablokování průplavu patřilo k momentům, které zapříčinily současné problémy evropského průmyslu s dodávkami dílů a také raketový růst cen komodit a materiálů.

Podražila ropa i káva

Tato havárie varovala a nepotěšila ani egyptskou vládu, pro niž jsou poplatky lodí za průjezd průplavem po propadu turistického průmyslu posledním velkým zdrojem peněz. Už jen samotná mamutí operace na vyproštění zpříčené kontejnerové lodi o hmotnosti 220 tisíc tun a délce 440 metrů vyšla podle egyptské strany na víc než 916 milionů dolarů. Tuto částku chtěla Správa Suezského průplavu (SCA) vymáhat po japonském majiteli lodi Shoeim Kisenovi. Vyproštěné plavidlo včetně tisíců naložených kontejnerů Egypťané drželi čtvrt roku jako jakési hmotné rukojmí na jezeru u průplavu. Svůj požadavek na úhradu škody nakonec Egypťané snížili na 550 milionů dolarů a loď Ever Given minulý měsíc uvolnili.

Náklady na záchrannou operaci jsou ale stejně jen zlomkem v porovnání s tím, jaké škody týdenní výpadek Suezu způsobil globálnímu byznysu. Odhaduje se, že každý den blokády znamenal přímé ztráty minimálně 400 milionů dolarů, v přepočtu tedy asi devět miliard korun. V konečném důsledku to pocítil mimo jiné i český spotřebitel, a to například ve zdražení pohonných hmot nebo i takového zboží, jako je káva. „Veškeré kávové boby, které se převážejí z východní Afriky či Asie do Evropy, putují právě Suezem. Z významných dodavatelů kávy robusta do Evropy nevyužívají Suez jen ti brazilští a ti z Pobřeží slonoviny. Všichni ostatní ano. Přitom už před blokací průplavu byly brzděny dodávky kávy třeba z Vietnamu kvůli pandemickému přetížení dopravních kapacit,“ připomněl ve svém komentáři člen Národní ekonomické rady vlády Lukáš Kovanda.

Prohloubit, prodloužit, rozšířit

Poučení je jasné. Případné další ucpání průplavu by bylo novou katastrofou pro Egypt, rejdaře i globální obchod jako takový. Správa průplavu proto okamžitě zahájila práce na rozšíření kanálu. „Oznámila, že plánuje znovu prodloužit druhý pruh průplavu, který byl otevřen v roce 2015, o deset kilometrů na délku 82 kilometrů. Chce také rozšířit a prohloubit jeden úsek na jižním konci kanálu. Práce začaly na základě směrnic egyptského prezidenta al-Fattáha as-Sísího,“ informoval ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Káhiře Neklan Coufal. Rozšíření průplavu by mohlo vodní cestu zpřístupnit také nejnovější generaci obřích tankerů, které se do něj zatím nevejdou a musejí obeplouvat celý africký kontinent od jihu.

I tak se ale díky rozšiřování Suezu v uplynulé dekádě výrazně zvedla jeho kapacita a loni už mohlo 193 kilometrů dlouhým kanálem proplout téměř 19 tisíc lodí a 1,17 miliardy tun nákladu. Tím byl i v pandemickém roce téměř vyrovnán výsledek z historicky rekordní sezony 2019. Správa průplavu loni inkasovala víc než 5,6 miliardy dolarů. Jestliže se na něčem výrazně projevila pandemie, pak je to podle SCA asi 60procentní propad námořní přepravy nových automobilů.

Tomáš Stingl

Jak roste Panamský kanál a co stojí za megalomanským projektem plánovaného průplavu v Nikaragui? Celý článek si přečtěte na EXPORTMAG.CZ




• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Doprava, logistika