Exportmag.cz: Indie vyhlíží zlatou éru. Roste nejvíc v ekonomice i v populaci

Sen Indie vstoupit mezi ekonomické velmoci se naplňuje. Nekompromisní reformy premiéra Módího zafungovaly a hospodářství roste nejrychleji ze všech velkých trhů.

Možná už letos Indie vystřídá Čínu na postu nejlidnatější země planety. A nová generace Indů baží po úspěchu v byznysu.

Studenti v kampusu IGNOU v Dillí se učí programovat, IT služby patří k silným disciplínám nové generace.

Než průměrný čtenář dočte tento článek, přibude v Indii asi 270 obyvatel. Mladá a rostoucí populace je hlavním kapitálem země. Víc než polovina obyvatel je mladší 29 let. A zřejmě už na konci letošního roku nebo v průběhu toho příštího předstihne Indie v počtu obyvatel Čínu a s téměř 1,5 miliardy lidí se stane nejlidnatějším státem světa.

Ambicí Indie je vybudovat si adekvátně silnou pozici i v globálním obchodu. Chce definitivně rozbít stereotypní image chudého přelidněného státu, jehož symbolem býval obrázek polonahého jogína žebrajícího na ulici nebo farmář zápasící motykou s vyprahlým polem.

Daně jsou jednodušší, země zve firmy s vyspělými technologiemi

Hybatelem změny je pro mnoho Indů premiér Nárendra Módí, který v zemi vládne pevnou rukou od roku 2014. Přestože se potýká s kritikou zejména za příklon k hindskému nacionalismu, na úrovni ekonomiky prosadil řadu faktických reforem a pro Indy zůstává hrdinou dne.

Premiér Módí stál nejprve dlouhá léta v čele svazového státu Gudžarát, který přivedl k prosperitě, a nyní chce podobně modernizovat celou Indii.

Hospodářství totiž nepopiratelně roste. V rámci velkých trhů nejrychleji. „Je to pátá největší ekonomika světa. V minulém roce poprvé překročil její hrubý domácí produkt tři biliony dolarů. Růst HDP byl loni devět procent, v letošním roce se předpokládá sedmiprocentní růst,“ informoval Jakub Jaroš, vedoucí obchodně-ekonomického úseku zastupitelského úřadu ČR v Dillí.

Na semináři o nových obchodních příležitostech v Indii, který uspořádalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s agenturou CzechTrade a dalšími partnery, Jakub Jaroš dále uvedl, že díky hospodářským reformám se v Indii v posledních letech nesmírně zlepšila vstřícnost podnikatelského prostředí. Za klíčovou reformu považuje zavedení jednotné daně na zboží a služby, která výrazně zjednodušila do té doby složitý systém a pod níž se sjednotila řada jiných daní.

Další velká reforma, kterou premiér Módí prosazuje, je kampaň Make in India. Ta motivuje zahraniční firmy, aby přenesly výrobu přímo do Indie a tamější trh se tak stal víc soběstačným. Země se například ve velkém pustila do výroby fotovoltaických článků, a dokonce zakázala dovoz solárních panelů z Číny. Kampaň Make in India samozřejmě ztěžuje situaci dovozcům, ale na druhou stranu nabízí motivaci pro ty, kteří jsou ochotni umístit výrobu rovnou v Indii, zejména pokud přinášejí moderní technologie.

Jako logo kampaně Make in India si úřady zvolily lva.

Na druhou stranu ale podle Jaroše přetrvávají v Indii letité problémy, jako jsou velká byrokracie na úřadech a také problémy s vymahatelností duševních práv.

Mladí Indové? Chytří a s tahem na branku

V zemi čeká jako pracovní síla natěšená nová generace mladých Indů, kteří věří ve vzestup a modernizaci svého státu a chtějí se na růstu čile podílet. „Nabrali jsme mladé Indy, jsou inteligentní, mají drive, mají angličtinu, jsou ochotní pracovat i šest dní v týdnu. Dnes už si to ale samozřejmě také nechají zaplatit,“ uvedl na exportním semináři Libor Musil, předseda představenstva české společnosti LIKO-S.

Firma LIKO-S, která vyrábí interiérové příčky či zelené střechy a fasády, v Indii působí od roku 2012. Podle Musila jsou v současnosti Indové v euforii a říkají, že je čeká zlatý věk. Každý rok se například v zemi postaví 500 kilometrů nových dálnic. LIKO-S měl navíc šťastnou ruku, když jako místo pro vstup na rozlehlý trh zvolil shodou okolností právě město Bengalúru, které se v minulých letech stalo centrem indických startupů i zahraničních investic. Česko právě ve spolupráci se společností LIKO-S otevřelo loni ve městě Bengalúru exportní inkubátor, který má českým podnikům ulehčit vstup na indický trh.

Tomáš Stingl

Jak se Indové postavili k válce na Ukrajině a jejím ekonomickým důsledkům?

Co pro indické hospodářství znamenají rekordní sucha?

Které české firmy v zemi uspěly?

Více zdarma v plné verzi článku na sesterském webu EXPORTMAG.CZ.

• Teritorium: Asie | Česká republika | Indie | Zahraničí
• Témata: Zahraniční obchod

Doporučujeme