ExportMag.cz: Jadeit, nefrit i zlato. Jaké šperky si oblíbili Číňané?

Trh se šperky a ozdobami v Číně rychle roste a kombinuje tradiční motivy s moderním designem. Do roku 2030 by mohl obrat tohoto segmentu v říši draka přesáhnout 120 miliard dolarů ročně.

Šperky mají v čínské kultuře hluboký symbolický a kulturní význam spojený s bohatstvím, statusem, spiritualitou a tradicemi. Podle historického kontextu je například brán jadeit za „kámen nebes“: Symbolizuje čistotu, dlouhověkost a morální integritu. Používá se v náhrdelnících, náramcích a amuletech.

Výrobci šperků se snaží stále víc oslovit nastupující generaci Číňanů.

Zlato zase reprezentuje prosperitu a štěstí, často darované při svatbách nebo narození dítěte. Stříbro a perly jsou tradičně spojované s elegancí a skromností.

Co se týče moderních trendů, tak mladší generace (Gen Z a mileniálové) upřednostňují západní styly (diamanty, platinu) a luxusní značky (Cartier, Tiffany & Co.). Populární jsou také personalizované šperky s iniciálami nebo kulturními motivy, jako jsou draci nebo mytický pták feng-chuang.

V případě spirituálního a praktického významu slouží šperky jako talismany pro ochranu – například červené přívěsky pro odvrácení zla. Zlato je zároveň investičním aktivem, zejména v ekonomicky nejistých dobách.

Segmentace šperků v Číně

Zlaté šperky: Tvoří zhruba 60 procent trhu. China Gold Association hlásí nárůst spotřeby zlata o 12 procent v roce 2022.

Diamanty: Populární jsou u mladých párů na svatební prsteny. Dovoz hrubých diamantů vzrostl v letech 2021 až 2023 o 30 procent.

Lab-grown diamanty: Trh roste o 20 procent ročně díky cenové dostupnosti a ekologickému povědomí.

Jadeit a nefrit: Tradiční segment s vysokou prestiží, tvoří asi 15 procent trhu. Prémiový jadeit například v barvě „ledové tříště“ může dosáhnout ceny až jednoho milionu dolarů za kus.

Je třeba zmínit i regionální rozdíly. V megaměstech, jako jsou Šanghaj či Peking, dominují luxusní značky a moderní design. V menších městech preferují Číňané tradiční zlaté šperky a jadeit.

Více si o rozvoji prodeje šperků v Číně přečtěte v plné verzi článku zdarma na portálu ExportMag.cz

• Teritorium: Asie | Česká republika | Čína | Zahraničí
• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Design | Kreativní průmysly

Doporučujeme