Šperky mají v čínské kultuře hluboký symbolický a kulturní význam spojený s bohatstvím, statusem, spiritualitou a tradicemi. Podle historického kontextu je například brán jadeit za „kámen nebes“: Symbolizuje čistotu, dlouhověkost a morální integritu. Používá se v náhrdelnících, náramcích a amuletech.
Zlato zase reprezentuje prosperitu a štěstí, často darované při svatbách nebo narození dítěte. Stříbro a perly jsou tradičně spojované s elegancí a skromností.
Co se týče moderních trendů, tak mladší generace (Gen Z a mileniálové) upřednostňují západní styly (diamanty, platinu) a luxusní značky (Cartier, Tiffany & Co.). Populární jsou také personalizované šperky s iniciálami nebo kulturními motivy, jako jsou draci nebo mytický pták feng-chuang.
V případě spirituálního a praktického významu slouží šperky jako talismany pro ochranu – například červené přívěsky pro odvrácení zla. Zlato je zároveň investičním aktivem, zejména v ekonomicky nejistých dobách.
Segmentace šperků v Číně
◦ Zlaté šperky: Tvoří zhruba 60 procent trhu. China Gold Association hlásí nárůst spotřeby zlata o 12 procent v roce 2022.
◦ Diamanty: Populární jsou u mladých párů na svatební prsteny. Dovoz hrubých diamantů vzrostl v letech 2021 až 2023 o 30 procent.
◦ Lab-grown diamanty: Trh roste o 20 procent ročně díky cenové dostupnosti a ekologickému povědomí.
◦ Jadeit a nefrit: Tradiční segment s vysokou prestiží, tvoří asi 15 procent trhu. Prémiový jadeit například v barvě „ledové tříště“ může dosáhnout ceny až jednoho milionu dolarů za kus.
Je třeba zmínit i regionální rozdíly. V megaměstech, jako jsou Šanghaj či Peking, dominují luxusní značky a moderní design. V menších městech preferují Číňané tradiční zlaté šperky a jadeit.
Více si o rozvoji prodeje šperků v Číně přečtěte v plné verzi článku zdarma na portálu ExportMag.cz