Exportmag.cz: Jaký tvar má štěstí? Designblok to zkoumal v kostele i na elektrolodi

Štěstí. To byl leitmotiv 23. ročníku největšího tuzemského festivalu designu a módy Designblok. Byl obsáhlejší než loni a využil netradiční prostory – bývalý klášter, odsvěcený kostel či bezemisní loď.

Pražský festival Designblok měl letos opravdu štěstí. Na rozdíl od loňského roku, kdy byl počet vystavujících i návštěvníků poznamenán hrozbou koronaviru, letos se v atmosféře festivalu naopak odrazilo popandemické probuzení ekonomiky.

Kombinace rozlehlých prostor bývalého kláštera, neobvyklých exponátů a hry světla a stínů vytvořila na festivalu působivou atmosféru.

Na akci konané od 6. do 10. října přijelo víc designérů, návštěvníků i studentů designu a kreativních oborů. Obdivovat mohli například brýle, které reagují na zrakový handicap uživatele, nebo třeba bundy z padákoviny. Zájem byl i mezi vystavujícími firmami. „Vystavovatelů byly zhruba dvě stovky,“ informovala PR manažerka festivalu Helena Novotná.

Tématiku štěstí skloňovali účastníci diskuzí jak v obecné rovině, tak ve vazbě na design.

Vedle štěstí v mnoha podobách mířily instalace a vystavené produkty často k tématu udržitelnosti. „Letošní Designblok je pro mne důkazem, že design může výrazně přispívat k řešení problémů současné civilizace a zároveň plnit svou estetickou funkci,“ uvedla ředitelka festivalu Jana Zielinski.

Piano v netradičním barevném provedení, na které si mohli návštěvníci rovnou zahrát, vystavila značka Petrof.

Exponáty byly k vidění po celé Praze

K tématy festivalu dobře sedly zvolené prostory. Centrem akce byly prostory bývalého kláštera na pražském Smíchově nazvané Gabriel Loci. Tam se Designblok přestěhoval už loni (oproti dřívějším ročníkům na Výstavišti Praha). Pořadatelé ale tentokrát využili daleko větší část rozsáhlého prostoru tří pater i suterénu. Spletité chodby a různé postranní místnosti někdejšího kláštera tak vytvořily svého druhu atmosférický labyrint, kde návštěvníci s papírovou mapkou expozice v rukou hledali, jaký neotřelý exponát se objeví za následujícím rohem.

Další bývalá sakrální stavba hostila část festivalu hned naproti přes ulici – módní přehlídky a slavnostní vyhlášení nejlepších exponátů se konaly v bývalém kostele Sacre Coeur.

Na další část výstavy museli návštěvníci přejít přes Vltavu do Uměleckoprůmyslového musea. Designbloku se ale účastní také desítky dalších galerií nebo firemních showroomů po celé Praze, takže kdo chtěl obsáhnout poctivě kompletní záběr festivalu, mohl tím strávit opravdu celých pět dní.

Jak se snaha o udržitelnost projevila na samotné organizaci festivalu? Více čtěte zdarma v plné verzi článku na EXPORTMAG.CZ

Do prostor Gabriel Loci letos dorazil vysoký počet studentů kreativních oborů, početná výprava přijela například ze Zlína.

Absolutním vítězem jsou Myslitelé

Jaké exponáty na Designbloku upoutaly nejvíc? Odborná porota letos udělila ceny hned ve třinácti kategoriích. Hlavní cenu získal projekt Myslitelé. Jde o fotografické portréty českých osobností z kultury, filozofie, sociologie, ekonomie, mediálních studií, literatury a dalších oborů. Projekt vznikl ve spolupráci mezi značkou Vitra a katedrou fotografie pražské UMPRUM pod vedením Václava Jiráska a Štěpánky Steinové. „Moderní fotografie, provokativní i humorný pohled objektivem nastupujících talentů plně souzní s identitou značky,“ řekl ke spolupráci Jiří Zavadil, ředitel společnosti Vitra pro ČR a Slovensko.

Vítězný projekt je holdem českým osobnostem z kultury, vědy a dalších sfér společnosti.

„Mám velkou radost, že zvítězily projekty s velkým přesahem. Myslitelé jsou konceptuální projekt, který představuje skutečné české hvězdy, intelektuály, kterým není lhostejný osud naší země,“ uvedla ředitelka festivalu Jana Zielinski.

Mistrem mezi nábytkem je židle Mistra

Na festivalu byla k vidění spousta kvalitního designového českého nábytku. Jako ten nejlepší vybrala porota židli Mistra. Výrobek firmy Master & Master navrhla designérka Lucie Koldová. Cenu za nejlepší bytové doplňky získali nováčci na scéně – studio Space of Space s kolekcí kovových stolků a doplňků. Mezi svítidly porotu nejvíce zaujala světla Luna od designéra Jiřího Krejčiříka.

Židle Mistra kombinuje stejně jako mnoho dalších exponátů estetickou složku s účelností.

Z novinek, které na Designbloku představili výrobci a firmy, si cenu odnesli Lockers.cz za úložné boxy. Za novinku mezi designéry získali ocenění Terezie Lexová & Štěpán Smetana za kolekci konferenčních stolků SWELL.

Oceněnou novinkou jsou úložné boxy od Lockers.cz.

Speciální brýle reagují na zrakový handicap uživatele

Často byly na festivalu vidět výstřední nebo neortodoxně tvarované brýle. Jedny vyhrály také v kategorii Nejlepší kolekce šperků. Jde o brýle, které vytvořilo Nastassia Aleinikava studio pro umělce Patrika Kriššáka. Vedle jejich vizuální stránky porota ocenila i to, že jsou plně přizpůsobeny uživateli a reagují na zrakový handicap umělce.

Cenu za mimořádný počin zároveň získala výstava Brejle a Okuliare, Design brýlí v Československu kurátora Ondřeje Viceny.

Z módních počinů získal prvenství PÁR, nová značka barevných pohodlných bot od Dariny Zavadilové a Jana Klosse.

Hned několik výrobců představilo nabídku brýlí s výraznými tvary i barvami.

Co se týče instalací na výstavě, mezi designéry zvítězil etablovaný šperkař Zdeněk Vacek, který v Uměleckoprůmyslovém museu představil techniku pukování přímo na vystavených špercích i v rámci videoinstalace. Za výrobce a prodejce zaujala nejvíce prezentace QUBUS Design Studia s kachlíkovou abecedou. Ze škol zvítězil Ateliér keramiky FDU Ladislava Sutnara v Plzni.

Co si myslí majitel strojírenské skupiny Wikow Martin Wichterle o českém designu? Více čtěte zdarma v plné verzi článku na EXPORTMAG.CZ

Tomáš Stingl




• Oblasti podnikání: Design
• Teritorium: Česká republika