Exportmag.cz: Letecká doprava v Asii chytá po pandemii druhý dech

Jak se dynamicky rozvíjejí země Asie, roste v regionu i poptávka po servisu letadel či vybavení letišť. Z šoku v podobě pandemie se letectví v Asii rychle otřepává.

Situaci zmapovala v minulých dnech série online konferencí, kterou zorganizovala agentura CzechTrade ve spolupráci s Leteckou amatérskou asociací ČR a Asociací leteckých a kosmických výrobců ČR.

Za jeden z nejzajímavějších východních trhů byla označena Indie. „Růst ekonomiky byl v posledních letech kolem sedmi procent ročně a po odeznění covidové situace mají Indové cíle ještě vyšší,“ uvedl Ivan Kameník, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Bengalúru. Přestože svět děsily v médiích záběry hořících hranic s těly obětí koronaviru, situace se v největší demokracii světa zvolna zlepšuje a rozjelo se ve velkém i očkování. „Naočkovali zatím asi 280 milionů lidí, což je ovšem jen zhruba 17 procent populace. Země jde cestou rozvolňování. Čeští občané mají sice do 30. června do Indie vstup zakázán, ale potom by měl být zákaz zrušen,“ podotýká Ivan Kameník.

V Indii se ročně přepraví vzduchem přes 266 milionů tuzemských pasažérů a 69 milionů cizinců. Letecké opravárenství roste o 10 procent ročně. Země má 486 letišť, z toho 34 mezinárodních. Na tom v Bombaji svítí stovky lustrů z dílny české sklářské společnosti Preciosa. Mimochodem, v 70. letech fungovala právě mezi Bombají a Prahou přímá letecká linka a stále se uvažuje o její obnově.

Vyrábějte přímo v Indii, prosazuje premiér Módí

Co se týče letecké výroby, platí pro ni stejná strategie, jakou od roku 2014 naordinoval premiér Módí celé indické ekonomice. Je vyjádřena heslem „Make in India.“ Vláda chce co nejvíce výroby lokalizovat přímo na indickém území, aby se zmenšovala závislost země na dovozu a zvyšovala zaměstnanost. Některým dovozovým výrobkům proto také staví velkou bariéru v podobě cla, letectví se to ale naštěstí tolik netýká. „Indie při dovozu využívá poměrně vysokých celních sazeb, ale pro zboží obecné, jako jsou třeba stavební materiály. Ovšem pro letecké výrobky nenasazuje celní úřad velké tarify, protože je to zboží, které ještě nejsou Indové schopni vyrábět sami v tak vysoké kvalitě,“ říká Ivan Kameník.

Dvě třetiny leteckého průmyslu jsou v Karnátace

Kam zamířit pro obchod v oblasti letectví? Stejně jako u dalších technicky náročnějších oborů je dnes centrem indického byznysu město Bengalúr, které má přezdívku „indické Silicon Valley“. Vláda se snaží přilákat investory k umístění výroby do speciálních průmyslových zón, přičemž právě v Bengalúru je soustředěno plných 65 procent indického leteckého průmyslu.

V Bengalúru také vznikl zastřešující podnik celého leteckého průmyslu HAL. Se svým indickým obchodním partnerem, společností BEML, zde například spolupracuje český výrobce bezpilotních letounů Primoco UAV.

Jak se vyvíjí letecké odvětví ve Vietnamu, Indonésii či Thajsku? Celý článek si přečtěte na EXPORTMAG.CZ

Existuje ale ještě další lákadlo, které může české firmy přivést právě do hlavního města indického státu Karnátaka. Vzniká zde totiž český podnikatelský inkubátor s výhodnými podmínkami pro příchozí firmy, které získají možnost šest měsíců využívat kanceláře a poradenství zdarma.

Tomáš Stingl, Martin Zika




• Témata: Analýzy a statistiky
• Oblasti podnikání: Letecký průmysl