Další technologický gigant chce získat podíl na růstu sektoru malých a středních firem. Přichází s novým řešením, které má usnadnit přeshraniční i celosvětové obchodování. Mělo by zbavit perspektivní firmy obav z přílišné náročnosti vstupu na nové trhy.
To považuje za překážku pro nastartování exportu do nového teritoria 37 procent českých firem, jak ukázal průzkum Facebooku, Světové banky a OECD. Facebook přitom chce využít své obrovské základny uživatelů a jejich propojení s podniky na sociální síti.
Miliardová základna
Na celém světě je přes Facebook propojeno s malým podnikem v zahraničí více než 1,2 miliardy lidí. V samotné České republice je přes Facebook spojeno alespoň s jedním malým či středním podnikem v cizí zemi 69 procent všech uživatelů. Mezi pěti nejvýznamnějšími zeměmi, ze kterých tyto podniky pochází, jsou Slovensko, Spojené státy americké, Německo, Velká Británie a Itálie. Zajímavý je také fakt, že s podniky z České republiky je propojeno 51,7 milionů lidí z celého světa.
Facebook se nyní snaží tato čísla přetavit ve vytvoření nového obchodního kanálu pro malé a střední firmy. Sází přitom na dvě přednosti, které jsou s touto sociální sítí spojené dlouhodobě. Má mezinárodní okruh uživatelů, což pomáhá firmám oslovovat lidi, kteří se nejvíce podobají jejich nejlepším či vzorovým zákazníkům v jiných zemích. Druhou je celosvětové zacílení, které pomáhá podnikům snadno připravit a nastavit kampaň v globálním měřítku.
V rámci snahy vytvořit z Facebooku odrazový můstek pro export malých a středních firem, zavedl čtyři nové funkce. První z nich je dynamická optimalizace jazyků. Firmy nyní mohou umístit do jedné reklamy více jazyků a Facebook danému uživateli zobrazí odpovídající jazyk. Druhou funkcí je vytvoření podobných okruhů uživatelů z několika zemí. Nové je také zacílení na více měst. To pomáhá firmám oslovit lidi ve více městech na základě množství obyvatel. Umožňuje firmě při propagaci svých služeb nebo zboží automaticky vybírat všechna města v zemi, regionu, nebo dokonce celosvětově na základě počtu obyvatel.
Srovnání zemí
Poslední novinkou je přeshraniční vyhledávání obchodních vhledů, takzvané FBIQ. Tento nový nástroj pomáhá podnikům všech velikostí prozkoumat a podnítit nové možnosti růstu tím, že poskytuje srovnávací údaje o zemích na základě výkonů minulých kampaní v platformách Facebook, Instagram a Audience Network. Podpora exportních ambicí malých firem pro Facebook samozřejmě není charita. Slibuje si výrazné zvýšení inzerce od podniků při oslovování nových zákazníků.
V českém prostředí je pro řadu firem při snahách oslovit zahraniční zákazníky velkou překážkou jazyková bariéra. Také to se snaží Facebook usnadnit. „Facebook při tvorbě nástrojů pamatuje na to, že inzerenti často působí v zemi nebo ve skupině zemí, kde lidé hovoří vícero jazyky. Služba Dynamická optimalizace jazyka umožňuje umístit všechny textové obsahy do jedné sady reklam. Inzerenti mohou umístit několik jazyků do jedné reklamní kampaně s jedním rozpočtem a Facebook přiřadí správnou jazykovou mutaci správnému uživateli. Tím, že je celkově v cílovém publiku více lidí, můžeme zobrazit reklamu těm nejrelevantnějším cílům bez ohledu na to, kterým z jazyků mluví,“ vysvětluje Andrej Bančanský, který v Česku Facebook zastupuje.
Aby se firmy naučily všechny nástroje využívat, připravil pro ně Facebook vzdělávací kampaň. V rámci výukového portálu Blueprint spustil e-learningový kurz „Expandujte s Facebookem do světa“, který podnikům umožní dozvědět se více o tom, jak ze své značky udělat značku globální.
Jedná se o jeden z mnoha kurzů dostupných prostřednictvím programu Blueprint, který byl zahájen v roce 2015 a od té doby pomohl vzdělat téměř 2 miliony lidí v tom, jak se mohou prosadit prostřednictvím marketingu na Facebooku a dalších sociálních sítích, které pod něj spadají.
Dva ze tří zákazníků nakupují v zahraničí
Právě toto vzdělávání považuje Facebook za klíčové. „Ačkoliv dnes dva ze tří online zákazníků nakupují přeshraničně, může být hledání těchto globálních spotřebitelů problémem. Kurzy Blueprint eLearning mohou každému pomoci naučit se rozvíjet své podnikání i v přeshraničních transakcích,“ dodává Andrej Bančanský.
Podobně jako Google, který před několika lety spustil svůj Exportní akcelerátor, i Facebook chce malé a střední firmy oslovit prostřednictvím, českých agentur. „V České republice úzce spolupracujeme s agenturami a jejich klienty. Na konci listopadu jsme uspořádali akci pro více než 200 lidí, proběhlo také podnikatelské setkání mezi Nicolou Mendelsohn, naší viceprezidentkou pro region EMEA, a klíčovými osobami na českém trhu,“ dodává Andrej Bančanský. Celkem chce Facebook zapojit do exportního vzdělávání více než 500 lidí včetně zástupců malých a středních značek.
Na malé a střední firmy se před časem zaměřila také logistická společnost DHL, která především pro e-shopy připravila speciální program zaměřený na vývoz do zahraničí.
Dalibor Dostál