Účinnost nabyl zákon, který snižuje požadavky na minimální splacený kapitál pro zahraniční společnosti na ca. 10 milionů Kč (25 mil. PHP) z původních více než 50 milionů Kč. Zákon odstraňuje také další překážky vstupu, jako je požadované čisté jmění, počet poboček a předchozí podnikatelské zkušenosti v odvětví.
Filipíny se v žebříčku FDI Regulatory Restrictiveness Index Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) tradičně umísťují na nejhorších pozicích v rámci Asie a jejich maloobchodní sektor je symbolem této pověsti. Maloobchodnímu sektoru v zemi totiž dominují místní hráči v podobě dceřiných firem (např. SM Supermalls, Robinsons Malls nebo Ayala Malls) konglomerátů vlastněných významnými filipínskými rodinami s vlivem na ekonomiku i politiku.
Nový zákon o retailu je jednou ze tří klíčových legislativních iniciativ Duterteho administrativy zaměřených na otevření filipínské ekonomiky zahraničním investorům. Ministr financí Carlos Dominguez uvedl, že předchozí zákon o maloobchodě „neúměrně zvýhodňoval již tak velké podniky, bránil různým menším investorům, jako jsou startupy, ve vstupu na filipínský maloobchodní trh a komplikoval dodržování předpisů pro zahraniční retailové hráče“. Podle ministerstva má nový zákon taky pomoci ekonomice zotavit se z pandemie koronaviru.
Jaké nové typy letounů nabízejí tuzemští výrobci?
Zahraniční obchodní komory působící na Filipínách zákon přivítaly s tím, že nižší kapitálové požadavky umožňují investorům, velkým i malým, testovat filipínský trh s minimální expozicí. Chris Nelson, výkonný ředitel Britské obchodní komory na Filipínách, uvedl, že tento zákon zlepší konkurenceschopnost Manily vůči dalším zemím jihovýchodní Asie v přilákání zahraničních investic.
Zatímco nový zákon je svými příznivci oslavován jako podpora konkurenceschopnosti a otevírání se zahraničí, místní retailoví hráči jej považují za ohrožení své pozice a upozorňují i na negativní dopady na malé podnikatele. Místopředseda Philippine Retailers Association Roberto Claudio se obává, že místní malé podniky nejsou připraveny na zahraniční konkurenci a příliv zahraničních retailových obchodníků zdecimuje sektor malých a středních podniků působících v maloobchodu.