Investice do vzdělávání dodá zaměstnancům nejen odborné znalosti a dovednosti, ale také podporuje jejich motivaci a loajalitu. Až 70 procent lidí by opustilo stávající firmu kvůli té, kde je firemní školení samozřejmostí.
Úspěšná firma musí pochopit svět nových technologií
Moderní technologie transformují firmy a jejich pracoviště a je nutné, aby byli pracovníci na tuto změnu připraveni a věděli, jak nové technologie správně a co nejlépe využít. To je nezbytné pro to, aby firma mohla být úspěšná.
„Technologie se vyvíjejí a pohybují kupředu rychleji než pracovníci a jejich dovednosti, proto jsou firemní školení zaměřené na rychle se vyvíjející svět technologie nutné,“ tvrdí zakladatelka a ředitelka kurzů programování Coding Bootcamp Praha Jana Večerková.
Bez školení není zajištěn růst?
Bez firemních školení firma ani zaměstnanci nemají jak růst. Zaměstnanci se mohou začít cítit tak, že se nikam profesionálně a osobně nevyvíjejí. Seberealizace je pro stálé zaměstnance ve firmě důležitá.
„Jakmile zaměstnanec začne cítit, že se nikam neposouvá, může začít uvažovat o odchodu z firmy. Inovace je v dnešním rychle se vyvíjejícím technologickém světě důležitá, bez firemních školení může podnik stagnovat, což může mít dopad na jeho výsledky a inovaci,“ uvádí Jana Večerková.
Více než dvě třetiny zaměstnanců by podle průzkumu opustilo svou stávající firmu pro tu, která investuje více do firemních školení a celkového osobního růstu svých lidí.
Možnost růst a učit se je pro většinu zaměstnanců důležitá. Firmy, které investovaly do školení, zaznamenaly průměrně čtvrtinový nárůst produktivity. A když se podniku daří, má to logicky pozitivní dopad i na zaměstnance. Každý chce cítit, že je součástí úspěšné společnosti.
„Až 86 % mileniálů tvrdí, že by neopustilo firmu, která jim zprostředkovává dostatečné školení a osobní vývoj. Firemní školení také pomáhají k teambuildingu mezi zaměstnanci, kteří jsou během školení se svými kolegy vystaveni novým situacím,“ doplňuje Jana Večerková.
Moderní technologie jako hlavní způsob učení
Možností, jak mohou firmy využít moderní technologie ke zlepšení firemního školení, je nespočet. „Například online kurzy a webináře. Díky technologiím je možné vyučovat zaměstnance odkudkoli. To bývá výhodné například pro mezinárodní firmy, které místo koordinování prostorů a workshopů osobně mohou zprostředkovat školení pro všechny online,“ připomíná Jana Večerková.
Gamifikace firemních školení je dalším způsobem, kterým firmy mohou využít technologie ke zdokonalení firemních školení. Gamifikace je aplikace herních prvků v neherním prostředí a neherních činnostech. Zaměstnanci například dostávají body a odznaky za absolvování školení.
Čeští zaměstnanci: Home office nám brání v kariérním postupu
„Gamifikace se v posledních letech stala ve vzdělání dospělých velmi úspěšnou, dobrým příkladem je jazyková aplikace Duolingo nebo kódovací aplikace Dolbite. Zmínka těchto mobilních aplikací jde také ruku v ruce s faktem, že firemní školení by mohla být dostupné i na mobilních telefonech,“ vysvětluje Jana Večerková.
Až 86 % týmů L&D (Learning and Development) chce ve svých firemních školeních využít umělé inteligence (AI). Jaký přesně dopad bude na edukaci v podnicích AI mít je zatím neznámé. Je ale velmi pravděpodobné, že firmy ji v tomto ohledu budou využívat stále častěji.
Celoživotní vzdělávání – klíč k úspěchu
Představa, že se člověk má učit pouze do ukončení studia na univerzitě, je mylná. Firmy si čím dál tím víc začínají uvědomovat nutnost takzvaného lifelong learning (celoživotní učení). V dnešním světě, kde se kvůli technologické revoluci budou staré profese ztrácet a nové vznikat, bude na celoživotní vzdělávání kladen důraz stále častěji.
Nábor, rozvoj a produktivita v době nedostatku talentů
„Aby zaměstnanci mohli držet krok s technologickou revolucí, musí se učit průběžně po celý život. Firmy by se proto měly soustředit na kontinuální školení svých zaměstnanců spíše něž na jednotlivé kurzy. Místo toho, aby školení mělo pevný začátek a konec, bude možné, aby se zaměstnanci vzdělávali kontinuálně. K tomuto by mohly pomoci mobilní aplikace, jako zmíněná Dolbite, kde by se zaměstnanci mohli školit po menších částech, ale v delším časovém intervalu,“ říká Jana Večerková.
Podle výzkumu z Belgie mají firemní školení neoddiskutovatelný vliv na platy a produktivitu zaměstnanců. Průzkum ukázal, že když se počet zaměstnanců, kteří se zúčastnili firemního školení, zvýší o deset procent, produktivita a následně platy se zvednou až o dvě procenta.