V doprovodné kategorii Moneta Živnostník roku Srdcař, jež v každém kraji oceňuje živnostníky, kteří dokázali překonat nejrůznější nástrahy podnikání, získala zlato Renata Veselá věnující se výrobě šperků z korálků.
Náskok před konkurencí díky zdokonalování zázemí
Oborem vítězného živnostníka Romana Starého je klempířství, pokrývačství, tesařství, prodej střech a jejich doplňků. Dělá střechy na klíč a prodává spojovací materiál. Začátky podnikání byly velice složité a opatrné. Navazování obchodních kontaktů nebylo totiž vždy jednoduché.
„Budování nové klempířské dílny a zázemí proběhlo v roce 2011. Tento krok se ukázal jako krok správným směrem a postrčil nás do popředí, před konkurenci. Později se nám podařilo otevřít také kamennou prodejnu se spojovacím materiálem,“ říká Roman Starý. Stěžejní činností ale stále zůstává střechařina a převážně klempířina. V této oblasti má největší zkušenosti, praxi a vybavení.
Firma Kotmel Instalatéři přitáhla řemeslníky novou vizí
Plány do budoucnosti má veliké, neustále se rozvíjet, učit se nové věci, dále budovat zázemí a pořizovat dokonalejší vybavení, aby měl stále náskok před konkurencí. Za necelých dvacet let podnikání se to docela slušně daří. Od konkurence se odlišuje kvalitou práce, rychlostí provedení a použitím kvalitních materiálů.
„Zvítězil zaslouženě, protože se zabývá klasickým, starým řemeslem a svoje zkušenosti předává navíc mezi studenty škol. Jeho práce je velmi žádaná, termíny má obsazené na dlouhé měsíce dopředu,“ uvedla za porotu Ludmila Žáková z MONETA Money Bank.
Druhé místo získala chovatelka včel a producentka medu Markéta Krejčová. Bronz si odváží Lukáš Kochrda věnující se vývoji a výrobě dětských Montessori motorických pomůcek.
Kmín z Vysočiny patří mezi světovou špičku
„Naše malá rodinná firma se zaměřuje především na zpracování a popularizaci našeho jediného a posledního koření, které se v současné době stále ještě pěstuje ve větším měřítku na našem území, a tím je český dvouletý kmín,“ říká Karel Jonák, spolumajitel vítězné firmy Náš kmín.
Právě na Vysočině se v 20. století začal intenzivně šlechtit kmín. Podařilo se zde vyšlechtit ty nejlepší odrůdy, které patří mezi světovou špičku. Společnost aktuálně vytvořila spolupráci se značkou Vitana, hypermarkety Globus či slovenskou Maspomou. Mezi zákazníky patří především maloobchodní sektor, ale poměrnou část zabírá i gastro segment, který neustále roste a začíná se pozvolna měnit, takže kuchaři, manažeři a majitelé restaurací chtějí do svých podniků přinést kvalitu i v tak obyčejném sortimentu, jako je koření. Snaží se, aby byl český kmín popularizován v médiích. Každý rok investuje značnou část zisku do nových technologií, aby byla co nejvíce soběstačná a rozšířila výrobu.
Restart čokoládového podnikání rozjela Lada Bartošová na kolečkových bruslích
„Ačkoli se jedná o menší firmu, tak je dobře známá a oblíbená v celém regionu jako dodavatel kvalitního kmínu. Zřejmý je důraz na udržitelnost produkce a zachování tradice pěstování kmínu v regionu, a tedy v České republice,“ okomentoval vítěze za porotu Dušan Klimek ze společnosti Volkswagen.
Stříbro vybojovala společnost Řeznictví Stejskal, zpracovatel a výrobce masných výrobků. Třetí místo bere firma FOUL, která vyrábí a vyvíjí prémiové vybavení pro fotbalisty.
Vyhlášen byl rovněž vítěz doprovodné kategorie MONETA Živnostník roku Srdcař oceňující živnostníky, kteří ve svém oboru dlouhodobě podnikají a jsou své práci zcela oddáni. Srdcař je člověk, který doslova žije pro to, co dělá a nechává v tom kus svého srdce. V Kraji Vysočina získala toto ocenění Renata Veselá věnující se výrobě šperků z korálků.
Slavnostní vyhlášení celostátních vítězů v prosinci 2024
Vítězové krajského kola se stávají zároveň celorepublikovými finalisty. Slavnostní vyhlášení celostátních výsledků soutěží Volkswagen Firma roku 2024 a MONETA Živnostník roku 2024 se uskuteční 11. prosince na pražském Žofíně.
„Přínos Firmy a Živnostníka roku vidím především ve vytváření příležitostí pro setkávání a sdílení zkušeností inspirativních lidí, zástupců firem malých i velkých z různých podnikatelských oborů, s různým příběhem. Skupina VINCI Construction CS vytváří svými projekty lepší místo nejen pro život, ale i pro podnikání. Staví silnice, dálnice, železnice, mosty i vodohospodářská díla či průmyslové objekty, byty i relaxační a sportovní zóny. Na svých projektech klademe čím dál větší roli na péči o životní prostředí, proto jsme se stali letos poprvé partnery nové soutěžní kategorie Udržitelné podnikání roku. Chceme tak vyzdvihnout nápady a řešení živnostníků a firem, které díky přijímání principů udržitelnosti a využívání moderních technologií podporují nové obchodní příležitosti, a hlavně přispívají k lepšímu životnímu prostředí, říká Iveta Štočková, tisková mluvčí Skupiny VINCI Construction CS.
Volkswagen Firma roku 2024 Kraje Vysočina:
- Náš kmín s.r.o. – zpracovatel českého dvouletého kmínu (Petráveč)
- Řeznictví Stejskal s.r.o. – zpracování a výroba masných výrobků (Chotěboř)
- FOUL s.r.o. – výroba a vývoj prémiového vybavení pro fotbalisty (Třebíč)
MONETA Živnostník roku 2024 Kraje Vysočina:
- Roman Starý – klempíř, pokrývač a tesař (Bobrová)
- Markéta Krejčová – chov včel a produkce medu (Pacov)
- Lukáš Kochrda – vývoj a výroba dětských Montessori motorických pomůcek (Doupě)
MONETA Živnostník roku Srdcař 2024 Kraje Vysočina:
Renata Veselá – výroba šperků z korálků (Jihlava)
Ekonomicky nejúspěšnější firma roku 2024 Kraje Vysočina:
Domácí dobroty s.r.o. – provoz sušárny ovoce a výroba ovocných svačinek (Ostašov)
Medailonky vítězných firem
Náš kmín s.r.o. – Petráveč
zpracovatel českého dvouletého kmínu
www.plejovymlynpetravec.cz
„Naše malá rodinná firma se zaměřuje především na zpracování a popularizaci našeho jediného a posledního koření, které se v současné době stále ještě pěstuje ve větším měřítku na našem území, a tím je český dvouletý kmín.“ Právě na Vysočině se v 20. století začal intenzivně šlechtit kmín. Podařilo se zde vyšlechtit ty nejlepší odrůdy, které patří mezi světovou špičku. Společnost aktuálně vytvořila spolupráci se značkou Vitana, hypermarkety Globus či slovenskou Maspomou. Mezi zákazníky patří především maloobchodní sektor, ale poměrnou část zabírá i gastro segment, který́ neustále roste a začíná se pozvolna měnit, takže kuchaři, manažeři a majitelé restaurací chtějí do svých podniků přinést kvalitu i v tak obyčejném sortimentu, jako je koření. Snaží se, aby byl český kmín popularizován v médiích. Každý́ rok investuje značnou část zisku do nových technologií či zemědělství, aby byla co nejvíce soběstačná a rozšířila výrobu.
Řeznictví Stejskal s.r.o. – Chotěboř
zpracování a výroba masných výrobků
www.reznictvi-stejskal.cz
„Historie naší firmy sahá do roku 1933, kdy děda založil a začal provozovat živnost řeznictví a uzenářství v Oudolni. Vykupoval vepře od okolních hospodářů, v Oudolni porážel, a v noci k ránu, za chládku, vozil nechlazeným nákladním autem do Holešovické tržnice v Praze na burzu, kde vepřové půlky nakupovali velcí pražští řezníci.“ Vroce 1992 bylo později řeznictví obnoveno v Chotěboři. Otevřeli obchods navazující výrobnou a rourárnou, což je velmi výhodné při nabídce čerstvých uzenin a masa přímo z výroby. Nakupuje vepřové půlky a hovězí čtvrtě z býků, kteří jsou vykrmeni okolními hospodáři. Toto maso porcuje a upravuje pro prodej a výrobu. Maso a uzeniny nabízí ve vlastních prodejnách v Havlíčkově Brodě a v Chotěboři, která je přímo napojena nejen na bourárnu, ale i na výrobnu uzenářských výrobků, kde je maso neustále průběžně zpracováváno. Tímto spojením dokáže rychle reagovat na potřeby zákazníků a zajistit maximální čerstvost. Vyrábí téměř 120 druhů vlastních výrobků.
FOUL s.r.o. – Třebíč
výroba a vývoj prémiového vybavení pro fotbalisty
www.foulshop.com
Oborem její činnosti je výroba a vývoj produktů pro fotbalisty. Primárně se jedná o fotbalové chrániče a protiskluzové ponožky. Produkty používají hráči po celém světě od pralesní ligy až po hvězdy Premier League. Za dobu existence společnost odeslala více než 100 tisíc balíčků z e-shopu. Přidanou hodnotou je také možnost personalizace, kterou využívá většina zákazníků. Jedná se například o chrániče s vlastním designem nebo například vyšívání iniciálů a vlajky na ponožky, ručník či návleky. „Myšlenka byla od začátku jasná, vytvořit fotbalové chrániče, které budou pohodlné, lehké a unikátní. Hned od začátku jsme tedy věděli, že chceme nabídnout ohebné chrániče s vlastním designem. Začali jsme tedy s vývojem a testováním chráničů, které jsme asi po půl roce vytvořili.“ Ve fotbalovém prostředí se firma v České republice stala značkou, kterou zná v podstatě každý. O stejný́ úspěch se aktuálně snaží také v zahraničí, a to primárně v Německu, kde se již také velmi dobře daří.
Trojice nejlepších živnostníků
Roman Starý – Bobrová
klempíř, pokrývač a tesař
www.romanstary.cz
Jeho oborem je klempířství, pokrývačství, tesařství, prodej střech a jejich doplňků. Dělá střechy na klíč a prodává spojovací materiál. Začátky podnikání byly velice složité a opatrné. Navazování obchodních kontaktů a partnerů nebylo totiž vždy jednoduché. „Budování nové klempířské dílny a zázemí proběhlo v roce 2011. Tento krok se ukázal jako krok správným směrem a postrčil nás do popředí, před konkurenci. Později se nám podařilo otevřít kamennou prodejnu se spojovacím materiálem.“ Stěžejní činností ale stále zůstává střechařina a převážně klempířina. V této oblasti má největší zkušenosti, praxi a vybavení. Plány do budoucnosti má veliké, neustále se rozvíjet, učit se nové věci, dále budovat zázemí a pořizovat dokonalejší vybavení, aby měl stále náskok před konkurencí. Za necelých dvacet let podnikání se to docela slušně daří. Od konkurence se odlišuje kvalitou práce, rychlostí provedení a použitím kvalitních materiálů.
Markéta Krejčová – Pacov
chov včel a produkce medu
www.medarnahradek.cz
Rodinná včelí farma čítá 120 včelstev umístěných na Vysočině. Zaměřuje se především na vlastní chov včel, produkci medu, výrobu medoviny výhradně z vlastního medu, sběr pylu, pergy a propolisu. „Včelařit jsme začali na Novém Zélandu v roce 2011. Ale předcházel tomu už dřívější manželův zájem o včely, takže jsme si vyrobili pět úlů a začali načítat nejrůznější knihy o včelaření. Věděli jsme, že Nový Zéland je včelařskou velmocí, a tak jsme se na roční working holiday visa vydali hledat zkušenost do zahraničí.“ Chce, aby ji podnikání především bavilo, takže seneustále vzdělává na různých přednáškách a exkurzích. Každý rok vyrábí nové příchutě medovin a začala i sochucenými medy a dárkovými balíčky. V nedávné době začala i s degustacemi medovin. Poslední novinkou je šumivé medové víno. Velmi žádaný produkt je i medovina chmelová. Největší odměnou jsou pro ni spokojení zákazníci, kteří se vracejí.
Lukáš Kochrda – Doupě
vývoj a výroba dětských montessori motorických pomůcek
www.lilidesign.cz
Zabývá se vývojem a výrobou dětských montessori motorických pomůcek, dekorací, dárků a her. K výrobě se snaží využívat výhradně přírodní materiály, především dřevo. „Pro výrobu těchto produktů je mi inspirací má dcera Lilia, díky které jsem před dvěma lety k tomuto nápadu vůbec přišel. Celý projekt byl na začátku nejdříve koníčkem, ale po pár měsících jsme si s mojí ženou řekli, že by bylo fajn naše výrobky nabídnou i dalším lidem, kteří preferují tento typ výrobků před hračkami z plastu.“ Jako původem webdesigner má rád hezké věci, ať už virtuální nebo hmotné. Práce mu umožňuje odpoutat se od počítače a hezké věci z virtuálního světa, kde je navrhuje, přenášet do reality. Cílovou skupinou zákazníků jsou hlavně novopečení rodiče a jejich blízcí. Nechce mít stovky produktů, ale spíše menší množství takových, které budou mít lidé rádi. Jeho podnikatelské motto zní: Nemusíš nic. Ale můžeš cokoliv.
Portál BusinessInfo.cz je partnerem soutěže Firma a Živnostník roku