Firma DAKO-CZ rozjela výrobu vlakových brzdových systémů v Indii

Indie má čtvrtou největší železniční síť na světě a v roce 2031 chce dosáhnout roční přepravní kapacity 12 miliard cestujících.

Velké ambice však kladou vysoké nároky na rozvoj a modernizaci železniční sítě a souprav, včetně rostoucí míry využití špičkových technologií. Rostoucí poptávka po technologiích v sektoru železniční a kolejové dopravy v Indii vytváří obrovské příležitosti pro české originální výrobce, jako je například společnost DAKO-CZ.

Ilustrační fotografie

Česká firma DAKO-CZ rozjela s indickými obchodními partnery výstavbu dvou továren. Výroba brzdových systémů a komponentů v Indii musí splňovat nejpřísnější evropské a světové standardy, které je třemošnická společnost schopna nabídnout. I to je jeden z důvodů, proč poptávka po výrobcích DAKO-CZ na indickém trhu narůstá.

Exportní aliance? Staví vzorové chytré město, šíří slávu českého piva

Od exportu k výrobním závodům

Český výrobce brzdových systémů pro vlakové soupravy z Třemošnice na indickém trhu působí již od roku 2006, původně pouze prostřednictvím dovozu výrobků z ČR. Postupně však společnost DAKO-CZ založila s tamními partnery dceřiné společnosti a etablovala se na indickém trhu natolik, že začala získávat stále významnější zakázky. V roce 2021 například získala kontrakt na dodávku brzdových zařízení pro celkem 760 vozidel typu LHB.

Rok 2023 je pak pro DAKO-CZ v Indii významným milníkem – ve spolupráci s místními partnery zprovozňuje dva nové výrobní závody. V budoucnu se zde budou vyrábět brzdové systémy a komponenty právě pro indický trh. Po nájezdu nových výrobních kapacit DAKO-CZ v Indii by se měl obrat české společnosti na indickém trhu zvýšit.

Jak se přizpůsobit požadavkům Made in India

To ilustruje obrovský potenciál indického trhu a rapidní tempo rozvoje železniční dopravy v Indii. Zároveň příběh DAKO-CZ ukazuje, že je k úspěchu zapotřebí přizpůsobit se indickým požadavkům na technologický transfer a lokalizaci výroby v Indii (vládní politika Made in India).

Požadavky na indický původ komponentů a systémů v tendrech indických železnic se v současnosti pohybují v rozmezí 20–50 % v závislosti na příslušné kategorii systémů, do budoucna však budou požadavky na domácí původ systémů čím dál přísnější. Výroba v Indii je tak již dnes de facto předpokladem a nutností pro úspěch českých exportérů na zdejším trhu.

Podpora české diplomacie

Vzhledem k velkým obchodním příležitostem pro dodavatele železničních technologií v Indii zorganizovala česká ambasáda v Dillí v říjnu 2022 úspěšnou podnikatelskou misi, které se zúčastnili hlavní čeští výrobci pod hlavičkou Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI). V podnikatelské delegaci vedené velvyslankyní Eliškou Žigovou byly zastoupeny i jiné české společnosti, které do Indie dodávají komponenty pro výrobu kolejových vozidel.

Kromě podobných misí realizovaných velvyslanectvím se mohou zájemci o indický trh zúčastnit například velkých veletrhů železničního průmyslu, jako je například 15. ročník International Railway Equipment Exhibition (IREE) v říjnu 2023 v Dillí.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Dillí (Indie). Autor: Jakub Jaroš, ekonomický diplomat.

• Teritorium: Asie | Indie | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Doprava, logistika

Doporučujeme