Každý si jistě vzpomene na známé mořeplavce jako Vasco de Gama, který doplul do Indie, či Fernão de Magalhães, který ve službách Španělska obeplul jako první zeměkouli a potvrdil, že Země je kulatá.
Nebo vzpomeňme na ničivé zemětřesení roku 1755 v Lisabonu, které město téměř srovná se zemí, ale nastoupí rázný Markýz de Pombal a počne budovat moderní Lisabon, či připomeňme z moderní historie rok 1974, kdy země prožije tzv. karafiátovou revoluci a stane se moderní evropskou demokracií. Ze všech těchto dob existují historické prameny, které je potřeba zachovat a chránit pro budoucí generace. Je to svět archivů a knihoven, který je sice běžným návštěvníkům skryt, ale to neznamená, že nemůže představovat zajímavou obchodní příležitost.
ExportMag.cz: Digitrony slaví comeback. Český startup uspěl s technickou stavebnicí
Na Velvyslanectví ČR v Lisabonu se obrátila česká firma EMBA, která se specializuje na archivaci různých historických pramenů, exportuje do řady evropských zemí jako Německo, Francie či Velká Británie a projevila zájem o vstup na portugalský trh. Pokud se podíváme na historii této firmy, i zde nalezneme zajímavý historický příběh.
Počátky továrny na lepenku v Pasekách nad Jizerou sahají do roku 1882, kdy bratři Rösslerové založili továrnu na výrobu bílé ruční lepenky pro balení výrobků sklářského průmyslu na Jablonecku. K důležitým milníkům historie továrny patří například instalace automatických lepenkových strojů v letech 1970 a 1989, která vedla k výraznému zvýšení efektivity výroby. V 90. letech 20. století pak byl zahájen rozvoj archivačních prostředků pro kompletní archivaci obchodních dokumentů a dokumentů s kulturním a historickým významem, a to již pod značkou EMBA.
Karafiáty a samet: od historie k zákazníkům
Bylo tak zajímavou výzvou zkusit protnout portugalskou historii s kouskem historie české. A vše začalo nenápadně na výstavě s názvem Karafiáty a samet: umění a revoluce v Portugalsku a Československu 1968 – 1974 – 1989, která se uskutečnila v letních měsících loňského roku v Lisabonu, přesněji v Muzeu současného umění. Toto muzeum spadá pod Sdružení muzeí a památek, které je spravováno portugalským státem a které má na starosti všechny státní památky a muzea.
Po jednání s ředitelkou Muzea současných umění slovo dalo slovo a podařilo se oslovit konkrétní zástupce Sdružení muzeí a památek, kteří mají na starosti proces archivace. Již během úvodní schůzky byl jimi projeven zájem o navázání spolupráce s českou firmou, a to nejen díky skvělým referencím z Evropy a široké konkurenceschopné nabídce, ale i díky skutečnosti, že je česká firma aktivní též v sociální oblasti svého regionu.
Za zmínku rozhodně stojí fakt, že firma EMBA se angažuje v charitě a podporuje společensky prospěšné lokální projekty i aktivity rozšiřující hranice Česka. Firma EMBA navíc zvítězila v regionálním kole prestižní celostátní soutěže zaměstnavatelů Rovná šance, kteří umožňují rovné zaměstnávání hendikepovaným a aktivně přispívají k jejich sociální integraci.
Úspěch v Národní tiskárně Portugalska
Česká firma tak začala dodávat své produkty do významných portugalských muzeí jako Národní palác v Ajudě, který se jakožto bývalý královský palác stal sídlem Národního muzea, Národní knihovny, Institutu muzeí a konzervace i Ministerstva kultury. Vedle toho se české ambasádě v Lisabonu podařilo firmě otevřít dveře do další významné kulturní instituce, a to do Národní tiskárny Portugalska (Imprensa Nacional – Casa de Moedas), kde se tisknou státní ceniny a jejíž archivní část též projevila zájem o navázání spolupráce.
Tím se portugalská historie, byť ukryta mezi archivními regály, pomalu ale jistě propojuje s historií českou. Tato zkušenost ukazuje, že české firmy dokážou díky své dlouholeté tradici, zkušenostem, vysokou kvalitou a dobrou cenou zaujmout i sektory, které jsou mnohdy na první pohled velmi uzavřené. Zastupitelský úřad ČR v Lisabonu tak bude nadále pokračovat ve své misi otevírání dveří a zjišťování dalších zajímavých příležitostí v oblasti kulturního dědictví, které se mohou objevit například i v divadelním či hudebním světě.