Největší podíl na rozvoji elektromobility mají v tuzemsku právě podniky. Osobní automobily na elektrický pohon do svých flotil pořídila nebo chce pořídit v následujících třech letech čtvrtina firem.
Je málo dobíjecích stanic, obávají se firmy
Vyplývá to z výsledků z průzkumu Arval Mobility Observatory 2023. Asi 14 procent firem už elektromobily používá v současnosti. Váhajícím vadí především vysoké pořizovací ceny a podle nich nedostatečná infrastruktura.
Ta je ale přitom v Česku reálně dostačující. „Veřejná dobíjecí infrastruktura je u nás z hlediska počtu elektromobilů v poměru k počtu dobíjecích bodů na vysoké úrovni,“ říká odborník na elektromobilitu společnosti Arval Tomáš Kadeřábek.
K dalšímu rozvoji má navíc přispět nová evropská směrnice, která od roku 2026 slibuje nabíječku na každých 60 kilometrech hlavních evropských tahů.
Svou roli navíc nepochybně hraje i prodlužující se dojezd nových elektrických automobilů. Například plně naložená Tesla Y dojede z Prahy do chorvatské lokality Biograd na Moru na pouhá tři nabití.
Najde ideální dobíjecí místo a provede platbu. Aplikace pro elektromobily bude užitečným pomocníkem
„V naší flotile používáme přes sto elektromobilů, pro naše účely jsou tato vozidla optimální a nevnímáme v souvislosti s nimi téměř žádná omezení. K přechodu na elektromobilitu jsme sáhli zejména z důvodu snížení naší uhlíkové stopy, do roku 2026 chceme mít flotilu minimálně z 75 procent plně elektrifikovanou,“ říká ředitelka komunikace a udržitelnosti MONETA Money Bank Zuzana Filipová.
Elektromobily zajímají i malé a střední firmy
Elektromobilita bude pro řadu podniků jedním z klíčových témat v rámci ESG, tedy celkové udržitelnosti. O elektrických vozidlech už uvažují také menší společnosti, lákavá je pro některé i kombinace s vlastními solárními panely, díky kterým mohou provozní náklady výrazně klesnout.
„Plánujeme nákup elektro dodávky pro závozy po Praze. Podle předběžných propočtů bychom ji během léta měli dobře uživit i přesto, že na energii z naší fotovoltaiky jede celá budova pražské centrály. Jednou z variant při pořizování vozidla je určitě operativní leasing,“ prozrazuje šéf IT a komunikace firmy MASO-PROFIT, českého prodejce řeznické a gastro technologie Jiří Kužniar,
Lehká užitková vozidla na elektrický pohon využívá osm procent společností, které se zúčastnily průzkumu Arvalu, další desetina firem to plánuje v příštích třech letech.
Osm českých inovací, které by mohly posunout dál americkou Teslu
Nákup nových vozidel? Jde to i jinak
Více než čtvrtina (27 %) dotázaných chce zavádět operativní leasing nebo jej navyšovat jako alternativu k běžnému nákupu. Za prvních šest měsíců letošního roku poskytly členské společnosti České leasingové a finanční asociace firmám prostředky o objemu téměř 94 miliard korun.
Operativní leasing redukuje starosti spojené se servisem vozidla a umožňuje podnikům lépe unést vyšší ceny elektromobilů.
Elektrických aut sice v Česku přibývá, stále se jich ale prodává méně než jinde v Evropě. Od ledna do června letošního roku se jich v Česku registrovaly necelé tři tisícovky. Loni na konci roku ale bylo v Česku evidováno necelých 15 tisíc elektromobilů.
„Bez financování mimobankovními společnostmi ČLFA by elektromobilová situace v ČR byla ještě výrazně horší,“ říká k tématu Jana Hanušová, předsedkyně představenstva leasingové a finanční asociace. Z jejích klientů, kteří si za první pololetí pořizovali auto na baterie, jich operativní leasing využila celkem třetina.
Elektromobilitu už nic nezastaví
Elektromobilita je trend, který už pravděpodobně nic nezvrátí. V roce 2022 bylo v Evropě 12 procent všech prodaných aut plně elektrických a křivka stále stoupá.
Závazky firem ke snižování CO2, stále silnější regulace, energetická bezpečnost a fluktuace cen pohonných hmot i nástup nové generace elektroaut, to jsou ukazatelé, které napovídají, že rychlému rozvoji elektromobility nestojí nic v cestě.
Především potřebu snižování emisí bere Evropa vážně. A jelikož doprava jich produkuje kolem 55 %, je jasné, že právě na ni se upírá pozornost.
Shodli se na tom účastníci Sustainable Business Fóra, které založila Francouzsko-česká obchodní komora na podporu ekologického a sociálně odpovědného podnikání a které proběhlo 20. září ve Voděrádkách u Prahy.
Na akci se představily firmy považované za lídry v oblasti elektromobility: Renault Trucks, TotalEnergies, Schneider Electric, EQUANS a Société Générale Equipment Finance (SGEF), kteří představili ucelený koncept zavádění elektromobility do podniků.
Spolupráce Francie a Česka
Francouzská strategie pro příští léta je stát se tahounem elektromobility v Evropě a počítá při tom i s Českem. Česká republika je významným partnerem zejména díky kvalifikovaným pracovníkům, dostupnosti lithia a otevřenosti vůči jaderné energii.
Již nyní vytvořily francouzské firmy v ČR asi 75 tisíc přímých pracovních míst a země galského kohouta plánuje v ČR další investice.
Nižší kupní síla obyvatelstva, ale i tradiční konzervativismus, ovšem zatím drží Česko na chvostu prodejů elektrických aut v Evropě s pouhými dvěma procenty.
Podle expertů jsou nutná systémová opatření pro podporu rozvoje elektromobility. Stát má připraven národní akční plán pro čistou mobilitu, který zahrnuje posilování infrastruktury i dotace. Zásadní je posílení zmíněné dobíjecí infrastruktury, na kterém se již pracuje.
Společnost Schneider Electric představila závěry z dalšího exkluzivního průzkumu v podnicích. Také podle něj firmy v ČR spíše vyčkávají, chtějí nižší ceny a delší dojezd elektromobilů.
Nejčastější překážky pro pořízení elektromobilu (podle průzkumu SE)
- pořizovací cena
- malý dojezd aut
- energetická náročnost
- nutnost vybudovat vlastní nabíjecí infrastrukturu.
- časová náročnost nabíjení
- cena elektřiny
Téměř 60 procent českých firem pořízení elektromobilu v budoucnosti neplánuje nebo není o jeho nákupu rozhodnuta.
Firmám přitom patří 77 % všech registrovaných elektromobilů, kterých bylo ke konci roku 2022 v Česku evidováno necelých 15 tisíc.