Francie: Fúze PSA a Fiat Chrysler

V prosinci 2019 potvrdily firmy PSA a Fiat-Chrysler (FCA), že se dohodly na Memorandu o porozumění, které je právně zavazuje k fúzi. S více než 400 000 zaměstnanci, 8,7 miliony prodaných vozidel na celém světě, kumulativním obratem 170 miliard EUR a současným provozním ziskem 11 miliard (na základě obchodních výsledků z roku 2018) se tak stanou 4. největší automobilovou skupinou na světě.

Fúze proběhne zhruba ve lhůtě 12 až 15 měsíců. Nově vzniklá skupina bude založena v Nizozemsku s provozními sídly ve Francii, Itálii a ve Spojených státech. Po dobu nejméně pěti let bude vedena Carlosem Tavaresem, předsedou představenstva francouzské automobilky PSA. Tavares bude v čele správní rady, která bude mít jedenáct členů, včetně 5 jmenovaných FCA (včetně prezidenta Johna Elkanna) a 5 společností PSA (včetně referenčního ředitele a viceprezidenta).

Nový podnik, který bude stát ve světovém žebříčku za Toyotou, Volkswagenem a aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi, bude mít vůdčí postavení, zdroje i velikost na to, aby byl v popředí nové éry udržitelné mobility. Díky spojení by obě automobilky mohly sdílet motory a automobilovou architekturu, což by snížilo jejich kapitálové výdaje a uvolnilo hotovost na investice do elektrických vozů a technologií na snížení emisí požadovaných v Evropě, Číně a na dalších globálních trzích.

FCA je pod rostoucím tlakem na investice do technologie čistých aut. Společnost přiznala, že čelí pokutě 74 milionů dolarů kvůli nesplnění standardů spotřeby pohonných hmot v USA. Automobilka se také dohodla s americkým výrobcem elektrických aut Tesla, že začlení do své flotily jeho vozy, aby splňovala emisní standardy v EU. Další úspory jsou očekávány např. na nákupech nebo v režii (marketing, IT, logistika atd.). Obě skupiny však slíbily, že fúze nebude mít za následek uzavření závodu.

Pro české subdodavatele TPCA v Kolíně to může znamenat nové příležitosti k dodávkám pro budoucí velkou alianci.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Paříži (Francie). Autorka: Adriana Rocher, ekonomická specialistka.

Pravidelné novinky e-mailem