Francie: Přetrvává problém falešných poptávek. České firmy přicházejí o statisíce

Zahraniční kancelář CzechTrade v Paříži opět varuje české firmy před podvodnými žádostmi ze strany falešných nákupčích. Podvodníci se vydávají za nákupčí velkých prodejních sítí či firem, kterým kradou identity jejich zaměstnanců.

„Žádostí o ověření poptávek z Francie, které míří na české firmy, zaznamenáváme stále větší množství. Pravděpodobně se jedná o organizovanou skupinu, jelikož je v podvodných poptávkách viditelný obdobný styl komunikace i strategie a vizuálu,“ popisuje vedoucí zahraniční kanceláře CzechTrade Francie Jakub Smetana.

Ilustrační fotografie

Podvodníci kradou identity reálným osobám, které jsou na internetu dohledatelné jako zaměstnanci firem. Často jde o vrcholové manažery podniků či prodejních sítí jako Fayat, Boulanger, Carrefour, E.Leclerc, Fnac, Auchan či Casino. Portál BusinessInfo.cz upozornil na zmíněný problém už loni, podvodníci jsou ale stále aktivní.

„Poptávky jsou většinou sepsané v perfektní angličtině a začínají krátkým představením firmy a jejího původu. Odesílatelé většinou požadují okamžité doručení katalogu s produkty a pricelistingem. Následně v mailu vyjmenují produkty, které by si rádi objednali. Jedná se vždy o relativně velké množství – již to by mělo být pro českou firmu alarmující,“ přibližuje Smetana.

Ověřte si údaje, nebo se obraťte na CzechTrade

Podpis dané osoby většinou nepůsobí profesionálně, chybí u něj například logo společnosti. Pokud jsou v e-mailu uvedena telefonní čísla, doporučuje CzechTrade podnikatelům vyhledat je v Google a ověřit, kam reálně směřují.

Krize brzdí i ekonomiku Francie. Jak zaujmout galského kohouta?

„Většinou jsou to ovšem čísla virtuální, vygenerovaná přes ONOFF a tím pádem nejsou vázána na sim kartu uživatele,“ doplňuje Jakub Smetana.

Domény emailových účtů většinou obsahují drobnou chybu, kterou ovšem mohou příjemci e-mailu přehlédnout. CzechTrade už zaznamenal několik konkrétních případů.

Podnikům hrozí velké finanční ztráty

Podvodné firmy se v podstatě snaží české exportéry nalákat na objemné objednávky a vyjednat způsob splatnosti objednávek až po jejich doručení do země. Může se jednat také o domluvu na částečné splátce objednávky předem a zbytku až po doručení na místo.

„Podvodníci se většinou snaží přesvědčit české exportéry o jiném stylu fungování francouzského systému a k tomu využívají páky v podobě jména velké firmy a objemově zajímavé objednávky. Českým firmám tedy hrozí obrovské finanční ztráty,“ doplňuje Smetana.

 „Podvodníci většinou spěchají na provedení celé operace. Absentuje jakýkoliv kontrakt. Cena se většinou akceptuje bez jakéhokoliv komentáře a smlouvání,“ připomíná ještě zástupce CzechTrade.

V případě pochybností mohou čeští podnikatelé kontaktovat kancelář CzechTrade v Paříži či ekonomický úsek Zastupitelského úřadu v Paříži, kteří poptávky rádi a obratem prověří.

Jakub Procházka

• Teritorium: Česká republika | Francie

Doporučujeme