Francouzský maloobchodní řetězec Carrefour míří na srbský na potravinářský trh

Srbský tisk přinesl informaci o jednání ministryně obchodu Jagody Lazarević s vedoucími představiteli francouzské společnosti Carrefour, které se uskutečnilo na základě žádosti francouzské strany.

Cílem jednání bylo seznámit srbské autority se záměrem společnosti Carrefour vstoupit na srbský trh. Podle informací, které tisku poskytlo srbské Ministerstvo obchodu, chce společnost na trh vstoupit přímo – bez prostředníků.

Ilustrační fotografie

To je v rozporu s informacemi, které se objevily již v loňském roce, kdy poprvé zazněl zájem Carrefouru o srbský trh. Tehdy bylo oznámeno, že řecká společnost Retail and More získala souhlas Carrefouru, aby své působení v rámci platné master franšízy rozšířila i na Srbsko a některé další země Balkánu.

ExportMag.cz: Výrobci alternativních potravin spolupracují v organizaci ProVeg

První komentáře novinářů a zástupců institucí na možný příchod nového silného maloobchodního potravinářského řetězce na srbský trh jsou velmi pozitivní. Všichni se shodují, že se oživí trh a velká očekávání se vkládají do spolupráce s domácími producenty potravin. Nicméně vybudování maloobchodní sítě a logistických center včetně vyřízení veškeré potřebné dokumentace a deklarací na prodávané výrobky je relativně zdlouhavý proces. Proto zásadní změnu na srbském maloobchodním trhu nelze očekávat v krátkém časovém období – pokud ovšem Carrefour nepřevezme jeden či více v Srbsku již působících řetězců.

Aktuálně na srbském trhu působí zahraniční společnosti Delhaize se značkou MAXI (v Česku provozuje síť prodejen Albert), Lidl, Mercator (včetně značek Idea a Roda), Metro (u nás pod značkou Makro), Super Vero, Mero a Aroma. Z místních řetězců jsou největší Univerexport, Gomex, AMAN a DIS.

Na srbském maloobchodním trhu se prodává cca 50 % zboží prostřednictvím řetězců a zbylých cca 50 % prodeje se stále realizuje prostřednictvím menších nezávislých prodejen nebo na tržnicích. Je tedy pravděpodobné, že Carrefour bude cílit i na tento segment trhu, kromě toho že bude chtít odebrat část tržního podílu konkurenci.

Autor: Vladimír Váňa, zemědělský diplomat, velvyslanectví ČR v Bělehradě.
Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu mze.gov.cz v Proexportním okénku.
• Teritorium: Evropa | Srbsko | Zahraničí
• Témata: Ekonomika ve světě
• Oblasti podnikání: Maloobchod | Obchod

Doporučujeme