Cílem jednání bylo seznámit srbské autority se záměrem společnosti Carrefour vstoupit na srbský trh. Podle informací, které tisku poskytlo srbské Ministerstvo obchodu, chce společnost na trh vstoupit přímo – bez prostředníků.
To je v rozporu s informacemi, které se objevily již v loňském roce, kdy poprvé zazněl zájem Carrefouru o srbský trh. Tehdy bylo oznámeno, že řecká společnost Retail and More získala souhlas Carrefouru, aby své působení v rámci platné master franšízy rozšířila i na Srbsko a některé další země Balkánu.
ExportMag.cz: Výrobci alternativních potravin spolupracují v organizaci ProVeg
První komentáře novinářů a zástupců institucí na možný příchod nového silného maloobchodního potravinářského řetězce na srbský trh jsou velmi pozitivní. Všichni se shodují, že se oživí trh a velká očekávání se vkládají do spolupráce s domácími producenty potravin. Nicméně vybudování maloobchodní sítě a logistických center včetně vyřízení veškeré potřebné dokumentace a deklarací na prodávané výrobky je relativně zdlouhavý proces. Proto zásadní změnu na srbském maloobchodním trhu nelze očekávat v krátkém časovém období – pokud ovšem Carrefour nepřevezme jeden či více v Srbsku již působících řetězců.
Aktuálně na srbském trhu působí zahraniční společnosti Delhaize se značkou MAXI (v Česku provozuje síť prodejen Albert), Lidl, Mercator (včetně značek Idea a Roda), Metro (u nás pod značkou Makro), Super Vero, Mero a Aroma. Z místních řetězců jsou největší Univerexport, Gomex, AMAN a DIS.
Na srbském maloobchodním trhu se prodává cca 50 % zboží prostřednictvím řetězců a zbylých cca 50 % prodeje se stále realizuje prostřednictvím menších nezávislých prodejen nebo na tržnicích. Je tedy pravděpodobné, že Carrefour bude cílit i na tento segment trhu, kromě toho že bude chtít odebrat část tržního podílu konkurenci.
