Ghana centrem výroby automobilů pro západní Afriku

Ve snaze industrializovat zemi prostřednictvím agendy „Ghana beyond Aid“ se ghanská vláda rozhodla  učinit z automobilového průmyslu jednu z hlavních hnacích sil růstu průmyslového sektoru.

Vláda vypracovala komplexní balíček pobídek a politických opatření na podporu zavedení automobilového montážního průmyslu a průmyslu výroby komponentů jako strategické kotvy industrializace a nového pilíře růstu Ghany. Zavázala se, že automobilkám, které si zřídí místní výrobní závody, nabídne daňové úlevy až na 10 let. Za účelem snížení dovozu vozidel a podpory nákupu jednotek vyrobených v místě má být dovozní clo na nová a ojetá vozidla zvýšeno na 35 % z 5 %. Kromě toho byly zavedena opatření na zákaz dovozu vozidel, která jsou starší než 10 let.

S potenciálním odbouráním obchodních bariér v rámci výhledové africké kontinentální zóny volného obchodu (AfCFTA) se Ghana strategicky staví do role lídra na trhu v prodeji nových automobilů. Podle zprávy agentury Fitch Solutions, výzkumné odnože ratingové agentury Fitch, upevní Ghana v nadcházejících letech své postavení jakožto centra automobilové výroby v západní Africe.

Zpráva poznamenala, že očekávaná dominance Ghany v automobilovém prostoru v západní Africe je důsledkem komplexní politiky vlády. Zmínila, že vývoj v ghanském odvětví hutnictví (zejména ocelářství a hliníkárenství) zvyšuje potenciál rodícího se automobilového průmyslu v zemi posunout se v hodnotovém řetězci výše.

Několik automobilových společností již kladně reagovalo na tato vládní opatření. Německý Volkswagen (VW) a čínská národní skupina těžkých nákladních vozidel Sinotruk zahájily montáž vozidel v zemi. Nissan a Toyota začaly budovat své zařízení a brzy zahájí provoz. Kromě toho Ghana Heavy Equipment Limited ve spolupráci se ZEV zřídila společnost Ghana Bus Company Limited pro montáž autobusů a autokarů v rámci Ghana Automotive Development Policy (GADP). Další populární výrobci automobilů, včetně Renaultu a Hyundai, také jednají s vládou o podepsání dohod o montáži vozidel v zemi. Ty se tak přidávají ke společnosti Kantanka Automobile Company Limited.

Vláda je odhodlaná vytvořit vhodné prostředí, aby se tento sektor stal důležitým motorem růstu ghanské ekonomiky. Na druhou stranu to není poprvé, co se země pokouší zaměřit svou pozornost na toto odvětví. Montáž motorových vozidel v Ghaně začala koncem 60. let 20. století, kdy byl 2. února 1969 otevřen první závod na montáž vozidel, kdy závod Nissan zahájil montáž automobilů, autobusů, pick-upů a nákladních automobilů.

Následně byly založeny další montážní společnosti jako UAC Motors, Briscoe/ATS/KOWUS, SCOA Motors, GHAMOT a Neoplan Ghana Limited. Většina těchto společností však skončila, když se v Ghaně zhoršily podmínky pro jejich bezproblémový provoz. Až donedávna byla v Ghaně jediným závodem na montáž užitkových vozidel společnost Kantanka Automobile Company Limited, která má ghanského vlastníka.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Akkře (Ghana). Autor: Robert Hrubý, ekonomický diplomat.

Pravidelné novinky e-mailem