Mezi klíčové oblasti patří silnice, mosty, železnice, letiště a námořní doprava. Pro české firmy se otevírají příležitosti v oblasti výstavby, technologií a udržitelného rozvoje.
Pro letošek vláda alokovala 1,2 miliardy amerických dolarů na infrastrukturní projekty, přičemž významná část prostředků směřuje do silničního sektoru. Zvláštní důraz je kladen na dokončení rozestavěných projektů, jako je stěžejní dopravní tepna země – dálnice Akkra-Kumasi, a východního koridoru, který spojuje severní a jižní část Ghany.
ExportMag.cz: Saúdská Arábie zve svět. Ohromit chce i budovou dlouhou 170 kilometrů
Dále je plánováno zlepšení stavu silnic v městských oblastech, klíčových křižovatek v největších městských aglomeracích Akkře a Kumasi a výstavba nových mostů. České firmy již přispívají k rozvoji ghanské dopravní infrastruktury. Například firma Knights/MEC Slaný spolupracuje s ghanskou vládou na dodávkách 50 ocelových mostů.
Na tramvajích pro Kumasi se podílí i ČVUT
České firmy také projevily zájem o výstavbu tramvajového systému v Kumasi, druhém největším městě Ghany. Projekt zahrnuje spolupráci s ČVUT na studii proveditelnosti, školení studentů a stáže českých odborníků. Tento projekt získal podporu místních autorit, včetně krále Ashantského království Otumfuo Osei Tutu II, který vyjádřil zájem o spolupráci a vytvoření pracovních míst prostřednictvím veřejně-soukromého partnerství. Hledají se investiční partneři. Ghana také plánuje znovuzavedení mýtného systému s využitím moderní technologie, což má pomoci zvýšit příjmy pro údržbu silnic. Vláda v tomto směru jako způsob financování a realizace také podporuje veřejně-soukromá partnerství (PPP).
Nové trati s evropským rozchodem
V roce 2024 byla dokončena železniční trať mezi Temou a Mpakadanem, první v zemi s evropským rozchodem 1435 mm. Na tuto trať dodala polská firma PESA Bydgoszcz 12 motorových jednotek, které byly původně vyvinuty pro České dráhy. Tento projekt ukazuje, že tyto technologie a know-how jsou v Ghaně vítány a mohou sloužit jako model pro další rozvoj železniční dopravy v regionu.
Ghana investuje do modernizace své železniční sítě s cílem podpořit ekonomický růst a zlepšit přepravu zboží a cestujících. Loni byla dokončena 97 km dlouhá standardní železniční trať z Tema do Mpakadan, která je součástí širšího projektu propojení Ghany s Burkinou Faso. Na tuto trať byly zakoupeny dva dieselové motorové vozy od polské společnosti PESA, přičemž se plánuje i další nákup vlakových souprav.
V rámci ambiciózního plánu rozvoje železniční infrastruktury (Railway Master Plan) Ghana plánuje do roku 2048 výstavbu 4 008 km nových železničních tratí. Mezi klíčové projekty patří Central Spine Line, 595 km dlouhá trať spojující jih a sever Ghany s odbočkami do Kumasi, Tamale a Paga, a také Western Railway Corridor, 299 km dlouhá trať spojující Takoradi s vnitrozemím, která má podpořit obchod a průmysl. Oba projekty jsou realizovány prostřednictvím veřejně-soukromých partnerství a nabízejí příležitosti pro zahraniční investory a dodavatele.
Letos Ghana zahájí výstavbu příměstské železnice (LRT) v Kumasi, druhém největším městě země. Projekt za 5,8 miliardy USD bude realizován formou PPP a má za cíl zlepšit městskou mobilitu a snížit dopravní zácpy.
Modulární letiště i nové letouny
Letiště v Ghaně procházejí modernizací a rozšířením. Například někdejší Kumasi International Airport, nyní známé jako Prempeh I International Airport, prošlo rozšířením terminálu a prodloužením ranveje, což umožňuje příjem mezinárodních letů. Také Tamale International Airport získalo mezinárodní status po otevření nového terminálu v roce 2023.
Ghanský prezident John Mahama ustanovil pracovní skupinu pro obnovení národních letecké dopravy, která chce usnadnit a rozšířit domácí přepravu napříč celou zemí, jež není dostatečně rozvinutá a přetěžuje již tak nekvalitní silniční síť. Potenciál je tak pro české dodavatele modulárních letišť a příslušných technologií i výrobce menších dopravních letounů.
Modernizace přístavů
Vláda plánuje provést studii proveditelnosti pro rozvoj pobřežní vodní dopravy, což má pomoci snížit zatížení silniční dopravy, zmírnit znečištění životního prostředí a podpořit turistiku. Tento krok je součástí širší strategie zaměřené na udržitelnost a diverzifikaci dopravy.
Ghana modernizuje své přístavy, zejména Tema a Takoradi, aby zvládly rostoucí objemy dováženého a vyváženého zboží. Přístav Tema, který zpracovává 94 % kontejnerového nákladu v zemi, prošel expanzí, která zvýšila jeho kapacitu z 1 milionu na 3,5 milionu kontejnerů ročně. Tato modernizace vytváří příležitosti pro české firmy v oblasti přístavní infrastruktury, logistiky a souvisejících technologií.
Během nedávné návštěvy českého prezidenta Petra Pavla v Ghaně byla zdůrazněna ochota ghanské strany spolupracovat s českými investory a dodavateli v těchto oblastech: výstavba a technologie (dodávky železničních a dopravních technologií, inženýrské studie, výstavba železničních tratí a infrastruktury, dodávky vozů), městská mobilita (technologie pro městskou hromadnou dopravu, smart cities, včetně autobusových a železničních systémů, dodávky autobusů) a letiště (řešení výstavby a infrastruktury malých letišť, dodávky menších dopravních letounů, výcvik pilotů, letištních techniků a personálu).