Vzniká jeden velký chaos a ani mnohohlavý tým IT specialistů nemá šanci všechny tyto procesy uhlídat. Proto firma GreyCortex vyvinula před sedmi lety svůj produkt Mendel. Na principu strojového učení dokáže ověřit obrovské množství dat a událostí a v kupě sena najít pověstnou jehlu.
„Zaměřuje se na ty, které by pro danou organizaci mohly být potenciálně nebezpečné. Takových událostí může být v jeden moment třeba deset, předá proto správci sítě seznam problémů s doporučením, v jakém pořadí a s jakou prioritou je třeba podezřelé operace prověřit,“ vysvětluje CEO firmy GreyCortex Petr Chaloupka.
Dříve pracoval Petr Chaloupka jako CEO firmy, která distribuuje produkty určené pro kybernetickou bezpečnost. V roce 2014 se poprvé setkal s etickým hackerem Michalem Drozdem, který v hlavě nosil nápad na produkt Mendel a nabízel ho k distribuci Petrovi.
„Tehdy to nedopadlo, ale zůstali jsme v kontaktu, protože mně se produkt hodně líbil. Nakonec jsme v osmi lidech, kteří se kolem celého nápadu pohybovali, založili GreyCortex,“ vzpomíná Petr Chaloupka. V té době se také poohlíželi po sídle firmy. Mít kanceláře v anonymním komplexu jim nedávalo smysl. Hledali místo, které by mělo přidanou hodnotu – a našli ho.
První krůčky s JICem a YSoftem
Inovativní myšlenka se totiž líbila i lidem v inovační agentuře JIC, a útočiště proto našli přímo tam. Kromě mentorů z JICu získala mladá firma podporu i od globálního hráče Y Soft, se kterým Petr Chaloupka spolupracoval ve své předchozí pozici – tehdy ještě s jako menší, ale rychle rostoucí firmou.
GreyCortex pak byla jednou z prvních firem, do kterých fond Y Soft Ventures vložil důvěru. „Mně se na tom líbilo, že Václav Muchna to nedělal jako většina ostatní VC investorů – tedy jen s vidinou zisku. Dělal to proto, že sám svoji firmu založil na zelené louce, věděl, že je to těžké, a právě proto se rozhodl pro tuto podporu technologického podnikání v České republice,“ vysvětluje Petr Chaloupka.
Y Soft je dodneška jediným investorem firmy GreyCortex a spolupráce funguje i nadále. „Ať už jsou to lidi z Y Softu nebo lidi tady z JICu, mentoři a celá komunita, která se věnuje začínajícím firmám, získali jsme od nich velkou spoustu zkušeností. Sice jsme pořád ještě malá firma, přesto se to postupně snažíme podnikatelské komunitě vracet,“ říká Petr Chaloupka. Zatím pracují hlavně se studenty, s nabývajícími zkušenostmi ale chtějí svoji činnost rozšířit.
Covid jako akcelerátor kyberbezpečnosti
V době pandemie kyberkriminálníci využívali všudypřítomného chaosu. Všechno zlé ale nakonec přineslo i něco dobrého: potřebnou edukaci. Problém, který tu dlouhá léta existoval, se najednou dostal na první stránky masových médií.
„Ve skutečnosti to nebylo tak, že by se aktivita kyberzločinců zvýšila o tisíce procent. Narostla třeba jen jednou tolik. Situace ale donutila firmy a instituce zamýšlet se nad svou bezpečností,“ vysvětluje Petr Chaloupka.
Společnost GreyCortex ostatně v době covidu nabídla dočasně svůj produkt nemocnicím zdarma. Motivací byly mimo jiné kybernetické útoky na nemocnici v Benešově a Fakultní nemocnici Brno, které přišly o spoustu cenných dat. Než svoje systémy znovu zprovoznily, nemohli lékaři operovat. Dnes je Mendel nepostradatelnou součástí provozu největších nemocnic v Česku – Fakultní nemocnice Bulovka, Ostrava nebo Brno.
Konkrétně ve zdravotnických zařízeních je počet IT pracovníků mizivý, a přirozeně tak není v silách jednotlivců celý systém uhlídat. Velkou výhodou produktu Mendel je proto automatizace a fakt, že stroj dokáže nahradit spoustu (chybějících) lidí. Sám vybírá potenciální hrozby a ze střípků dat si dokáže poskládat pravděpodobný záměr hackera. Včas tak upozorní správce sítě nebo specialistu kybernetické bezpečnosti, který stihne včas reagovat.
Ve stopách Y Softu: z Brna do celého světa
S Y Softem začínali, s Y Softem fungují dál a nevzdávají se ani podobně ambiciózních vizí. Produkt Mendel je poměrně unikátní, na celém světě podobný software nabízí jen asi dvacet firem. Už teď má proto firma GreyCortex zákazníky po celém světě. Rozhodně chce jít ale ještě dál.
„Našim cílem byl vždy globální trh. Kyberbezpečnost je ze své přirozenosti přeshraniční. Ve světě máme někde jednotky, někde desítky zákazníků, takže naším cílem je rozrůst se a být úspěšní – to znamená držet krok s kybernetickými zločinci z celého světa a chránit před nimi firmám a organizacím jejich cenná data,“ dodává Petr Chaloupka.