Herní průmysl je v Polsku na vzestupu

V době, kdy pandemie covidu-19 a s ní spojené problémy v  globálních dodavatelských řetězcích těžce zasáhly mnohá odvětví světového průmyslu, zažívaly některá převážně digitální odvětví nebývalý rozkvět.

Mezi ně bezpochyby patří herní průmysl. Neustále se zvyšující počty hráčů znamenají více herních titulů a vyšší příjmy jejich producentů. Blízkým příkladem s potenciálem pro české herní vývojáře je Polsko, kde herní průmysl patří mezi ty nejrychleji se rozvíjející.

Ilustrační fotografie

Dle analytické zprávy The Game Industry of Poland 2021 dosáhla hodnota spotřebitelského trhu počítačových a videoher v Polsku v roce 2020 úrovně 924 mil. EUR. Ve srovnání s před pandemickým rokem 2019 to znamená dramatický nárůst z hodnoty 596 mil. EUR.

Dle dostupných odhadů v roce 2022 překročí hodnota trhu hranici 1,2 mld. USD, čímž dojde k jeho zdvojnásobení v průběhu pouhých tří let. O nebývalé dynamice odvětví svědčí také příjmy polských producentů her. Z hodnoty 364 mil. EUR v roce 2018 na 969 mil. EUR za rok 2020. To je více než dvojnásobek v průběhu dvou let.

Firma Altron dodává na Blízký východ odolné cloudové kontejnery

K největším a nejúspěšnějším polským vývojářům počítačových a videoher v Polsku patří firma CD Projekt. Na herní výsluní se dostala mimo jiné díky oceňované trilogií Zaklínač vzniklé na základě stejnojmenné série knih Andrzeje Sapkowského. V listopadu 2020 zařadil časopis Forbes společnost na prvním místě žebříčku největších polských soukromých společnosti s hodnotou 40,187 mld. PLN. V následujícím roce se nicméně propadla na 5. pozici kvůli problémům spojeným s premiérou hry Cyberpunk 2077.

Nejde však jen o jednu firmu. V roce 2021 celkem 470 různých společností a vývojářů vydalo přes 600 titulů. Z tohoto počtu je 97 % titulů určených pro zahraniční trhy. Počítačové a videohry se tak staly jediným odvětvím kreativního a kulturního průmyslu, v němž má Polsko kladnou bilanci obchodní výměny.

Kromě toho setrvale roste také počet polských hráčů, který se nyní blíží k 20 milionům. Téměř polovinu tohoto počtu tvoří ženy, absolutní většina hráčů – konkrétně 80 % – jsou dospělí. Takto velký hráčský trh je významný i v globálním srovnání, konkrétně se jedná o 19. nejvýnosnější trh. A české firmy by na něm neměly chybět.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky ve Varšavě (Polsko). Autoři: Aleksandra Kozyra, Jakub Rudý, ekonomický diplomat.

• Teritorium: Evropa | Polsko | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Software a ICT služby

Doporučujeme