Herní průmysl v Číně

V polovině dubna 2019 vydal úřad regulující online herní průmysl v Číně (State Administration of Press, Publication, Radio, Film and Television /SAPPRFT/) nová pravidla. Regule sice znamenají zpřísnění prostředí a zejména pečlivou kontrolu obsahu her, ale také dlouho očekávané znovu obnovení přijímání žádostí o povolování nových her (žádosti nebyly schvalovány od března 2018).


  • Země: CN – Čína
  • Datum zveřejnění: 24.05.2019

Čínský trh je specifický výzvami pro zahraniční firmy uvažující o vstupu na tento trh

  1. Licence pro čínský trh. Herní průmysl spadá do internetových kulturních aktivit, což je sektor, ve kterém nemohou zahraniční firmy působit samy. Licencovat hry pro čínský trh tak mohou jen čínské firmy.
  2. Obsah her. Pro úspěšné povolení nové hry cenzory je vydavatelům doporučeno vytvářet obsah, který reflektuje základní sociální hodnoty Číny propagující její tradiční kulturu.
  3. Ochrana IPR. Pirátstvím a klonováním (mírně pozměněná kopie vydána ještě před oficiálním spuštěním původní hry v Číně) her jsou dle údajů zejména postiženy hry pro jednoho hráče. Problémem je také skutečnost, že Čína je největším výrobcem a vývozcem zařízeních, která umožňují hráčům používat nelegální hry v konzolách.

Potenciál trhu

V roce 2018 byla Čína největším světovým trhem herního průmyslu, s odhadovaným počtem hráčů 620 mil. Tržby dosáhly cca 37,9 mld. USD, z toho 60 % patřilo mobilním hrám. Mezi lety 2008 a 2017 se tržby navýšily 10x. Mobilní hry (66% podíl na tržbách) a hry pro PC (28,5% podíl) jsou hlavní produkty na čínském trhu. V roce 2017 čínský úřad schválil 9800 nových her a 9310 her bylo vydáno domácími firmami. Rok 2018 již nebyl tak růstový, zejména kvůli zastavení přijímání žádostí nových her. Nicméně výhled herního průmyslu v Číně je pozitivní. Dle UPS do roku 2030 místní herní průmysl dosáhne v tržbách 200 mld. USD zejména díky silné a zakořeněné herní kultuře v této zemi a díky úspěchu již existujících titulů. Největší místní firmou v tomto oboru je společnost Tencent (dosahuje více než 50 % na domácím trhu), na druhém místě je pak společnost Netease. Zahraniční společnosti mají menšinový podíl na trhu (do 20 %), zejména z Jižní Koreje a USA. Zahraničním společnostem mající zájem o čínský trh se doporučuje lokalizace anebo licencování přes silné místní hráče.

Zdroj: State Administration of Press, Publication, Radio, Film and Television, China Briefing
Zpracováno kolektivem pracovníků zahraniční kanceláře agentury CzechTrade v Pekingu

Souborové přílohy

• Teritorium: Asie | Čína | Zahraničí
• Témata: Zahraniční obchod

Doporučujeme