„Letouny L 410 byly vybrány na základě svých parametrů, které je řadí na špičku mezi malými dopravními letouny. Jejich základna bude přímo v Gdaňsku, kde pro ně byl postaven nový hangár s veškerým technickým i správním zařízením. Letouny L 410 budou sloužit k monitorování hranic a pobřeží Polska, ale budou se také podílet na misích evropské agentury Frontex, která zajišťuje ochranu vnější hranice Evropské unie,“ uvedla Ilona Plšková, generální ředitelka Aircraft Industries.
Kunovické „čtyřistadesítky“ uspěly v dlouhodobě připravovaném tendru již koncem roku 2018. Následný dvouletý proces jednání a výroby byl uzavřen podle harmonogramu předáním letounů na ústředí polské pohraniční stráže (PBG) v Gdaňsku. Kromě spolehlivého provozu a snadné údržby letoun splňuje především požadavky na dolet a dlouhou výdrž ve vzduchu. Díky jeho prostorné kabině bylo možné do trupu instalovat veškeré potřebné vybavení pro činnost operátorů. Kromě dvou pilotů může být na palubě každého letounu až pět dalších specialistů.
Speciální vybavení patrolovací verze dělá ze „čtyřistadesítky“ okřídlený radar s posádkou odborníků na palubě. Nejmodernější monitorovací zařízení umožňují hlídkování a sledování pohybu na pevnině, moři i ve vzduchu. Kamerový a satelitní systém operátorům umožňuje přenášet data v reálném čase. Kvůli předpokládaným hlídkovým letům nad Baltem jsou letadla navíc vybavena i nadstandardními záchrannými prostředky pro případ nouzového přistání na moři.
Výroba letounů s takto důmyslnými zařízeními byla rozdělena do dvou etap. Kunovický výrobce vlastními silami zajistil produkci letadel a poté následovala zástavba speciálního vybavení v Německu, které dodala tamní firma Aerodata AG. Základem celého zařízení je třistašedesátistupňový radar Osprey 30 a elektrooptická a infračervená (EO/IR) kamera MX-15. Radary slouží k počáteční identifikaci objektů na povrchu vody, země a ve vzdušném prostoru a systém dálkového pozorování umožňuje operátorům zobrazit objekty na vzdálenost zhruba 15 km. Kromě toho má posádka k dispozici satelitní komunikační systém, který dokáže přenášet data v reálném čase skrze krátké filmy a obrazy a zajišťuje komunikaci v rozsáhlých mořských oblastech.
L 410 nově i jako supermoderní strážce hranic
Polská zakázka otvírá kunovickému výrobci Aircraft Industries dveře do nového segmentu trhu. Mezi dosud vyrobenými modifikacemi letounů L 410 jsou tato patrolovací letadla unikátní. Premiéru si k tomu odbyla hned na evropském trhu. Od letošního roku je navíc v nabídce Aircraft Industries výkonnější technologická verze samotného letounu. Modernizovaný stroj L 410 NG, který se v Kunovicích začal sériově vyrábět v roce 2018, má vylepšené parametry z hlediska délky doletu i výdrže. Zlepšené výkony dělají z L 410 NG ideální letadlo nejen pro monitorování pozemních hranic, ale i pro kontrolu ekologické situace na vodním území či řízení lodního provozu. Právě polská reference hlídkové verze „čtyřistadesítky“, coby předchůdce „engéčka“, je příležitostí pro uplatnění modernizovaného stroje v segmentu hlídkových turbovrtulových letounů.
„Česká republika je jedinou unijní zemí, kde se kompletně vyvíjí a vyrábí 19místná turbovrtulová letadla. Obchodní úspěch letounů L 410 na polském trhu je slibným krokem na cestě rozšiřování produktového portfolia a trefou do nového segmentu evropského i celosvětového trhu,“ uvedla Martina Tauberová, náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro řízení Sekce EU a zahraničního obchodu. Před předáním letounů polskému zákazníkovi náměstkyně Tauberová navštívila leteckou továrnu v Kunovicích a osobně si patrolovací verze „čtyřistadesítek“ prohlédla. Na unijním trhu mají tyto modifikace velký potenciál pro uplatnění u Evropské agentury pro pohraniční a pobřežní stráž. „Ve spolupráci s Aircraft Industries budeme monitorovat akviziční plány našich evropských partnerů. Nové zakázky jsme připraveni podpořit prostřednictvím mixu proexportních nástrojů,“ dodala Martina Tauberová.
Na výrobu 19místných turbovrtulových letounů se celosvětově zaměřují zejména výrobci z USA, Kanady a Asie. Na evropském kontinentu mají české letouny řady L 410 jediného konkurenta, a to švýcarský program Dornier 228. Ten má podle nedávných zpráv ze zahraničních médií přejít z rukou švýcarského výrobce RUAG International k dceři americké General Atomic.
„Český letecký průmysl je zcela konkurenceschopný. S evropskými i světovými výrobci držíme krok. Koronavirová krize nás zasáhla po devíti letech nepřetržitého růstu. Restart odvětví se bude odvíjet od exportních úspěchů výrobců finální produkce, na které je navázán dodavatelský řetězec. V civilním letectví je Aircraft Industries největším a páteřním výrobcem letadel. Dodávky do Polska a nakročení do nového segmentu trhu jsou v tomto kontextu velmi vítanou zprávou pro celé odvětví,“ vysvětluje Josef Kašpar, prezident Asociace leteckých a kosmických výrobců ČR, který s NM Martinou Tauberovou a vedením Aircraft Industries v Kunovicích jednal o exportních vyhlídkách firmy.
Převzato z webu Newsroom leteckého průmyslu