Hodně trpké hrozny. Epidemie poškodila většinu vinařů

Pandemie tvrdě zasáhla do života a udělala čáru přes rozpočet moravským a českým vinařům. Poškodila jich devět z deseti. Vlivem restrikcí došlo ke snížení možnosti prezentace i prodeje jejich vín.

Neradostný průzkum

Vinařský fond si proto nechal zpracovat výzkum dopadu epidemie covidu-19 na tuzemské vinaře. Z něj vyplývá, že dopady epidemie pocítila většina tuzemských vinařů (91 procent), pouze necelá desetina uvádí, že epidemie jejich podnikání nijak negativně nepostihla. 

Vyšší míru postižení zaznamenali vinaři provozující gastro (56 procent) či ubytovací zařízení (42 procent) nebo dodávající alespoň část produkce do hotelů a restaurací (79 procent). 

Míra postižení vzrůstá společně s rostoucím podílem vinařské turistiky na příjmech vinařství. Podniky, u kterých tyto příjmy tvoří více než 50 či 75 procent jejich příjmů, krize zasáhla mnohem výrazněji. 

Naopak míra negativních dopadů významně nesouvisí s jejich velikostí. Nelze tak říci, že by velká vinařství dodávající své produkty například do supermarketů, které nebyly nikdy uzavřeny, byla postižena výrazně méně.

„Výzkum v podstatě potvrdil to, co od jednotlivých vinařů slýcháme od začátku epidemie. Data ale ukázala mimořádný rozsah negativních dopadů, tedy že se týkají téměř všech našich vinařů. Některých méně a jiných více, ale nějakým způsobem propad pocítili prakticky všichni,“ reagoval na výsledky výzkumu Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu.

Nové výzvy

Většina podniků byla v souvislosti s epidemií covidu-19 nucena přijmout určitá opatření. Nejčastěji vinaři pod vlivem okolností museli hledat nové distribuční kanály pro prodej svého vína (46 procent), změnit prodejní strategii (36 procent), zavřít provoz či jeho část (32 procent), využít podpůrné programy jako například Covid, Antivirus a jiné (31 procent), častěji prodávat víno v cenových akcích (24 procent) či snížit ceny vína (20 procent).

Vinařský fond na krizi zareagoval okamžitě. Zprovoznil nový web vinazmoravyvinazcech.cz, který se zaměřuje jak na propagaci našeho vinařství jako celku, tak na prezentaci jednotlivých vinařů a vinařských akcí. 

„Spustili jsme v této souvislosti dvě celostátní kampaně – jednu na podporu nákupu vín prostřednictvím e-shopů a druhou prezentující možnosti vinařské turistiky. Ani zvýšený zájem o online nákupy či prodloužení letošní sezony vinařské turistiky ale samozřejmě nevykompenzují propady z prvního pololetí letošního roku. Nicméně pozitivní na celé věci je, že ani v nejkritičtějších momentech trh zcela nezkolaboval a vinaři ihned začali s obnovou a přípravami na výrobu nepochybně opět skvělých vín letošního ročníku,“ dodal Machovec.  

Převzato z časopisu Profit.




• Oblasti podnikání: Zemědělství a lesnictví
• Teritorium: Česká republika