Plán navazuje na předchozí Akční plán 2030+ z roku 2017, ve kterém se hongkongská vláda zavázala ke snížení uhlíkové stopy města o 65 až 70 % do roku 2030, přičemž za referenční byla stanovena data z 2005.
Reálně si tedy tehdy vláda rozhodla stanovit cíl snížit uhlíkové emise o 26–36 %. Aktuální plán si klade ještě ambicióznější cíl, kterým je dosažení úplné uhlíkové neutrality do roku 2050 a snížení emisí do 2035 o 50 % oproti referenčnímu roku 2005.
Češi vybaví města budoucnosti chytrými stromy nebo multifunkčními lavičkami
Ministr pro životní prostředí, KS Wong, prohlásil, že vláda v příštích 15 až 20 letech vyčlení až 240 miliard HKD, tedy přibližně 672 miliard CZK, na přijetí opatření na boj s klimatickými změnami a přizpůsobení se těmto změnám.
V rámci místního ekvivalentu Ministerstva životního prostředí bude vytvořen Úřad pro změnu klimatu a uhlíkovou neutralitu, který má posílit koordinaci a podpořit dekarbonizaci společnosti. Rovněž bude vytvořen specializovaný poradní výbor pro boj proti klimatickým změnám, který bude povzbuzovat jednotlivá ekonomická odvětví a občanskou společnost k proaktivnějšímu zapojení se do boje s klimatickými změnami.
Za největší zdroj uhlíkových emisí lze v Hongkongu považovat tři sektory – energetický sektor (66 % emisí v 2019), doprava (18 % emisí v 2019) a odpadové hospodářství (7 % v roce 2019). Vláda se proto hodlá soustředit na čtyři hlavní dekarbonizační oblasti – výrobu elektřiny, energetickou účinnost a zelené budovy, zelenou dopravu a snižování množství odpadu a zefektivnění jeho využití.
Bezuhlíková produkce elektřiny bude v první řadě vyžadovat postupné vyřazení uhelných elektráren z provozu a podstatné navýšení množství energie z obnovitelných zdrojů v rámci aktuálního energetického mixu. V této oblasti lze spíše předpokládat větší propojení s pevninskou Čínou, příležitosti pro české firmy jsou v této oblasti spíše minimální, ale nejsou vyloučeny.
České technologie triumfovaly na Světové výstavě Expo v Dubaji
Větší uplatnění pro české technologie lze očekávat v oblasti energetických úspor ve stavebnictví a konstrukci nízkoenergetických zelených budov. Jedním z důležitých aspektů zvyšování energetické účinnosti je monitoring, příležitosti lze proto najít právě v dodávání čidel a systémů zajišťujících sběr relevantních dat.
Pokud jde o dopravu, hongkongská vláda zvolila cestu elektrifikace všech dopravních spojů, včetně osobní lodní dopravy. Kromě přechodu na elektromobilitu jsou však zvažovány i další alternativy a bude probíhat testování vozidel s vodíkovými palivovými články.
Nejpozději do roku 2035 dojde k naprostému omezení možnosti registrace nových osobních vozidel se spalovacími motory. Příležitostí pro české firmy může být nejen nutnost výstavby odpovídající infrastruktury, ale i tlak na zlepšování řízení dopravy pomocí monitorovacích zařízení a práce s daty.
V kontextu snah o zefektivnění odpadové hospodářství, chce vláda vybudovat zařízení na energetické využívání odpadu a co nejvíce se odklonit od spoléhání se na skládky při likvidaci komunálního odpadu.
Důležitým pilířem bude také tlak na recyklaci odpadu a výstavba odpovídajících infrastruktur. Systém třídění odpadu je v Hongkongu aktuálně de facto neexistující, tato oblast proto rovněž skýtá příležitosti pro české firmy. Nápady na využití odpadu pro stavebnictví, či jiné sektory, jsou v Hongkongu také přijímaný velmi kladně.
Hlavní akce pro zelené technologie: