Již druhým rokem je země fakticky zavřena vnějšímu světu a místní obyvatelé zvyklí cestovat a objevovat nové chutě jsou ochotni utratit nemalé sumy za exkluzivní potraviny a nové, neozkoušené nápoje, aby si tak alespoň na talíři, či ve skleničce připomněli pro ně exotické destinace.
Vzhledem k velikosti teritoria není Hongkong potravinově soběstačný a přes 95 % zemědělských produktů je dováženo ze zahraničí. V Hongkongu je více než 790 supermarketů, 1300 obchodů se smíšeným zbožím a více než 100 tradičních trhů, takže nakupování potravin je velmi pohodlné.
Hongkongští spotřebitelé tradičně nakupují denně kvůli preferenci čerstvých potravin a malým skladovacím prostorům. Velká část nákupů se stále provádí na tradičních trzích, včetně pouličních trhů a v místně vlastněných obchodech.
Celkově prodej na pouličním trhu směřuje k čerstvým potravinám, zatímco supermarkety dominují ve zpracovaných, chlazených a mražených potravinách s vysokou přidanou hodnotou a konzervovaných potravinách. Tržní podíl supermarketů nicméně stále stoupá. Důležitou roli sehrála i pandemie covidu-19, která vedla k masivní popularizaci online nákupu potravin. Jednou z hlavních platforem pro e-commerce je HKTV Mall.
Světelný tunel nebo les ze skla. Česká svítidla září za mořem i v Arábii
Zajímavou příležitostí v potravinářství představuje nepochybně i možnost dovážet do Hongkongu vepřové maso díky uzavřenému bilaterálnímu protokolu. Tradiční čínská kuchyně kreativně pracuje se všemi částmi zvířete, příležitosti proto nejsou pouze v segmentu luxusnějších kousků vepřového. Přestože uzeniny nejsou běžnou součástí jídelníčku místních obyvatel, i tyto si najdou své milovníky.
Na rozdíl od masných produktů nepodléhá dovoz náhražek v mnoha případech tak přísné kontrole, resp. nevyžaduje existenci dohod. Stoupající zájem o ochranu životního prostředí, ale chuť experimentovat a objevovat nové kvalitní zdroje bílkovin, jsou důvody oblíbenosti alternativ masných výrobků mezi Hongkonžany.
V roce 2008 zrušila hongkongská vláda dovozní cla a daně na řadu alkoholických nápojů (obsah alkoholu nesmí přesáhnout 30 %) a od té doby každoročně stoupá dovoz vín. V posledních letech lze pozorovat několik nových trendů. Mnoho obchodníků s vínem se již nesoustředí pouze na místní trh, ale expandovalo na pevninu a sami investují do zámořských vinic.
Nákup přes e-shopy je čím dál populárnější. Mezi milovníky vína stoupá popularita vzdělávacích sommeliérských kurzů. Bohužel v teritoriu aktuálně není žádný kurz se specifickým zaměřením na české vinařské oblasti a typické odrůdy. Hlavní vinařskou veletržní akcí je Hong Kong International Wine & Spirits Fair. Čeští výrobci si musí být vědomi množství konkurence (zejména cenové), jako perspektivní se tak jeví zejména luxusnější vína a nově najde své příznivce a segment bio a naturálních vín.
V pivovarnictví je na vzestupu popularita malých pivovarů a domácí výroby. Příležitosti jsou tedy nejen v dovozu piva samotného, ale i v samotné technologii výroby piva. Je třeba však mít na vědomí, že na trhu je již zastoupeno velké množství značek, od těch nejmenších, až po velké nadnárodní koncerny.
I tvrdý alkohol najde v Hongkongu své publikum. Oblíbená je např. whisky (a to i jako alternativní investiční příležitost), jakož i likéry využívané v rámci mixologie.
Koncem měsíce června proběhne webinář ohledně příležitostí v nápojovém a potravinářském segmentu v Hongkongu. V případě zájmu se neváhejte obrátit na mail Commerce_hongkong@mzv.cz.