U stavebního zákona v podobě schválené sněmovnou Komora postrádá větší podporu zkrácenému postupu změny územních plánů nebo přijetí opatření proti nečinnosti úřadů, což by povolovací proces mohlo významně urychlit. Hospodářská komora mimo jiné podporovala poslanci zamítnutý postup, kdy v případě nečinnosti úřadu je stavební řízení po stanovené lhůtě automaticky postoupeno nadřízeného orgánu, který případ posoudí a vydá plnohodnotné rozhodnutí.
Stanovisko hasičů není bohužel do jednotného systému zahrnuto
„I když celkový výsledek kvitujeme, mrzí nás, že přijaté pozměňovací návrhy doprovodných změnových zákonů přidávají do systému další závazné stanovisko, tedy razítko navíc, protože zákon mimo jiné nepočítá s integrací stanoviska hasičů, což celé stavební řízení nepochybně zdrží. Stejně tak bychom uvítali i vyšší míru integrace nakládání s vodami,“ sdělil prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.
Co přináší návrh nového stavebního zákona?
Schválená verze stavebního zákona, a to včetně odděleného modelu státní stavební správy, nicméně představuje klíčovou změnu stavebního práva a nástroj, který bude lépe řešit práva i povinnosti všech účastníků stavebního řízení, ochranu veřejných zájmů, potřeby společnosti a práva podnikatelů.
Problémem je také izolované povolování v oblasti vody
„Nová legislativa může přinést zrychlení stavebního řízení, jsme však bohužel svědky nešťastných ústupků na úkor očekávaného zrychlení a zjednodušení. Příkladem je právě dlouhodobě diskutovaný problém izolovaného povolování nakládání s vodami,“ dodává Dlouhý s tím, že Hospodářská komora v následujících dnech posoudí konkrétní dopady schválené podoby zákona na rychlost řízení.
Rekodifikaci stavebního práva Komora považuje za jeden ze základních předpokladů pro rozhýbání české ekonomiky v postcovidovém období, ale také pro modernizaci státní správy založené na principech zrychlení a digitalizace.
„Věřím, že se stavební řízení v naší zemi začne dostávat do kondice, a už nebudeme v rámci Evropy zaostávat za ostatními státy například v oblasti výstavby dopravní infrastruktury. Stavebnictví by mělo kopírovat hospodářský růst, což se v posledních letech prosperity kvůli špatné legislativě nedělo. Apeluji proto také na Senát, aby k rekodifikaci přistoupil zodpovědně a v zájmu veřejnosti i podnikatelů,“ uzavírá Dlouhý.