I díky Czechtradu dobývá české sklo exotické trhy

Český sklářský závod Bohemia Jihlava často na zahraničních trzích využívá asistence CzechTradu. Díky tomu nyní byla firma zařazena do projektu Šance pro úspěšný export.



Vysoce kvalitní české výrobky z olovnatého i bezolovnatého křišťálového skla dodává na světové trhy firma Bohemia Jihlava. Navazuje tak na bohatou tradici jihlavských sklářských závodů, sahající až do poloviny 19. století. Podíl na jejích příznivých výsledcích má i spolupráce s agenturou CzechTrade v rámci projektu Šance pro úspěšný export. Bohemia Jihlava se tak zařadila mezi firmy, které díky zdárnému vývozu spojenému s asistencí agentury CzechTrade tento nástroj využívají zdarma také letos.

„Firma spolupracuje s CzechTradem dlouhodobě, a to hlavně v odlehlejších částech světa. Naším cílem je zjistit možnosti uplatnění na daném trhu, odhadnout jeho potenciál a případně najít vhodné partnery,“ říká obchodní manažer společnosti Libor Dvořák. „Agentura nám otevírá dveře v nových teritoriích, v dalších fázích zakázek pak sjednává schůzky a asistuje při návštěvách zákazníků. Je velkým pomocníkem při získávání prvotních informací z trhu. Pomáhá překonávat jazykové bariéry a šetří čas,“ oceňuje Dvořák.

Společnost Bohemia Jihlava, využila asistence zahraničních kanceláří CzechTrade již v mnoha teritoriích − například v Argentině, Číně, Indii, Mexiku a Nigérii. V jednotlivých destinacích šlo o různé typy služeb a také výsledky jsou prozatím rozdílné. V čínském Šen-čenu se firma v rámci společného stánku CzechTradu zúčastnila významného mezinárodního veletrhu dárků a předmětů pro domácnost.

Výstava, kde měla společnost k dispozici vlastní vitrínu a zastupoval ji místní pracovník, pomohla k propagaci českého křišťálu a podpořila místního dovozce. Na indickém trhu firma získala řadu cenných informací díky asistenčním službám obou kanceláří agentury v Bombaji i Bengalúru. Pro podnik je zajímavý i trh v latinskoamerické Argentině, kde plánuje zakázku u CzechTradu zopakovat s upravenou cílovou skupinou. Vzorové objednávky firma v současné době řeší také ve vztahu k Nigérii, kde rovněž využila pomoci kanceláře v Lagosu.

Prozatím nejdál Bohemia Jihlava pokročila v Mexiku, kde díky asistenci agentury získala potřebné informace a cenné rady, které ve velmi krátké době vyústily v obchodní případ. Jedna z oslovených mexických firem dovezla zboží do šesti měsíců od nastartování spolupráce a nyní pracuje na rozvoji obchodních vztahů s českým partnerem.

„S Bohemií Jihlava spolupracujeme od loňského září, kdy jsme se domluvili na zakázce. Do konce roku pro ni naše kancelář vyhledala kontakty a předběžně ověřila zájem tamních potenciálních partnerů,“ říká vedoucí zahraniční kanceláře CzechTrade v Mexiku Pavel Eichner. Přestože reakce mexických obchodníků nebyla tak rychlá, jak se čekalo, nakonec pomohl nápad sjednat schůzky zástupců firmy s Mexičany na oborovém veletrhu Ambiente ve Frankfurtu. „Do našeho stánku sice přišla jen jedna mexická firma z pětice pozvaných, zato ale hned na místě podepsala objednávku. Mexického dovozce totiž zboží jednoduše nadchlo,“ připomíná Pavel Eichner klíčový okamžik z letošního února.

V návaznosti na to se nyní pro Bohemii Jihlava realizuje bezplatná zakázka v rámci projektu Šance pro úspěšný export v Chile a Peru. „Chile je moderní otevřená ekonomika, kde je velmi silná konkurence a registrujeme i silné tlaky na cenu,“ poznamenává ředitel zahraniční kanceláře v Santiagu de Chile Josef Kunický s tím, že v Peru a Mexiku to je obdobné. „V první fázi lákáme na design, výrobky prostě musí zaujmout, cenová jednání přijdou na řadu až později. Bude to boj, nicméně vzhledem k rostoucí životní úrovni vzrůstá i okruh lidí, kteří jsou ochotni připlatit si za kvalitu,“ dodává Kunický. Podnik chce postupně obsáhnout celý latinskoamerický trh a dál zamíří do Austrálie.

Převzato z časopisu Český exportér, přílohy Hospodářských novin a týdeníku Ekonom, vycházející ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a agenturou CzechTrade. Autor článku: Marta Stolařová, exportní konzultantka, CzechTrade (marta.stolarova@czechtrade.cz). Foto: Bohemia Jihlava.

Pravidelné novinky e-mailem