Index Big Mac je ukazatelem zhodnocení světových měn

Týdeník The Economist zavedl v roce 1986 ekonomický ukazatel, tzv. Big Mac Index, který srovnává, kolik stojí v různých zemích nejprodávanější hamburger Big Mac společnosti McDonald’s.

Je to měřítko nadhodnocení nebo podhodnocení jednotlivých světových měn. Vychází z konceptu parity kupní síly (PPP), který naznačuje, že pokud jsou měny správně vyvážené, měl by koš zboží v jedné zemi při účtování směnného kurzu stát stejně jako v zemi jiné. Jako základ je považovaná cena hamburgeru Big Mac v USA za cenu 5 dolarů.

Rozdílné hodnoty indexu Big Mac jsou často ukazatelem ekonomických, politických nebo společenských problémů v dané zemi.

V současné době je nejdražší hamburger ve Venezuele, kde je místní měna nadhodnocena o 48 %. Nejvíce podhodnocené měny podle uvedeného indexu jsou ruský rubl, jihoafrický rand, turecká lira a libanonská libra. Ceny sendviče v těchto zemích ukazují 60–70% podhodnocení.

Autor: Petr Sochor, zemědělský diplomat, velvyslanectví ČR v Bejrútu. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku.




• Témata: Ekonomika ve světě
• Oblasti podnikání: Obchod