Objem transakcí vzrostl meziměsíčně o 14,9 %, počet dokonce o 16,2 %. Meziročně firmy utratily o 18 % více, zatímco počet transakcí byl vyšší o 17,1 %. Data ukazují, že české firmy se nebojí investovat, zároveň ale své výdaje řídí promyšleně – nakupují častěji, ale s jasnými limity.
Po únorovém zpomalení firemních transakcí se firmy v březnu opět „roznakupovaly“. Výdaje rostly ve všech sledovaných segmentech, a to jak ve srovnání s únorem, tak s loňským březnem. Zatímco meziměsíčně vzrostl počet transakcí víc než jejich objem, v meziročním srovnání je tomu poprvé od loňského prosince naopak. Rozdíl však není nijak dramatický a stále platí, že firmy se zaměřují na vědomé řízení nákladů.
„Mnoho firem dnes už ví, že rozumné finanční řízení neznamená přestat utrácet. Znamená to utrácet chytře – sledovat náklady v reálném čase, s jasnými limity a s přehledem. Březnová data ukazují, že nákupní aktivita se zvyšuje, ale rozhodně to není návrat k bezhlavému utrácení,“ říká Petr Herzmann, spolumajitel Fidoo. „Správně nastavené firemní návyky dokáží firmám ušetřit statisíce ročně – a v případě využití chytrých platebních karet pro manažery i celé týmy zároveň dávají zaměstnancům větší autonomii, přičemž lidé v klíčových pozicích neztrácejí přehled o výdajích.“
Nový kvartál, nové výzvy
Navzdory pozitivnímu březnovému vývoji zůstává ekonomická situace nejistá. Hrozící obchodní válka mezi USA a zbytkem světa, pokračující nejistota ohledně dodavatelských řetězců a možný tlak na měnové kurzy mohou ve druhém kvartále znamenat zpomalení nebo výkyvy. Klíčové proto bude, jak rychle a pružně dokážou firmy na změny reagovat – nemohou si dovolit být pomalejší než trh. Skvělým indikátorem toho, jak rychlá akceschopnost je zapotřebí, je rychlost, s jakou se mění americká celní opatření.
Startuje druhý ročník iniciativy Velký týden malých firem
„Růst výdajů přichází v době, kdy se české firmy stále častěji zamýšlejí nad tím, jaké návyky ve správě výdajů vlastně mají a jak jsou tyto návyky životaschopné v rychle se měnící makroekonomické situaci. Doba přeje těm, kteří mají přehled a data. Kdo čeká s reakcí měsíc, ztrácí náskok a bude první na ráně, přijde-li silnější ekonomický otřes. Firemní návyky a technologie, které umožňují řídit výdaje v reálném čase, už nejsou konkurenční výhodou. Jsou novým standardem,“ říká Petr Herzmann.
„Dalekosáhlost změn totiž nelze úplně předvídat. Mnohé firmy, které to loni ještě vůbec nezvažovaly, letos navazují zahraniční obchodní partnerství, aby přečkaly celní bouři. Řeší tak nové výzvy, třeba otázku směny a zahraničních plateb – s kvalitními nástroji a spolehlivým partnerem, který jim nabídne jasné podmínky a férové směnné kurzy, se může i tento nový ‚problém‘ ukázat jako další příležitost k úspoře a efektivnímu řízení nákladů.“
Metodika Fidoo Indexu firemních nákladů
„Náš index sleduje náklady s výjimkou nájmů a mezd. Ty si totiž firma dokáže ohlídat, denní náklady ale spíše ne – přitom jsou nutné pro podnikání a generování zisku. Obecně jde o transakce, které pracovníci potřebují k výkonu své práce. Takže nákup materiálů, pohonných hmot, kancelářského vybavení, produkční náklady a jiné. Nejde tedy jen o mandatorní výdaje, ale také výdaje spojené s realizací zakázek a podnikáním, které mají přímou výpovědní hodnotu o ekonomice firmy. Liší se odvětví od odvětví, každopádně jsou to přesně ty náklady, které se ke konci měsíce nasčítají,“ vysvětluje Petr Herzmann, spolumajitel Fidoo.