Škoda, která v Indii vystupuje jménem pěti značek koncernu Volkswagen – Škoda, Volkswagen, Audi, Lamborghini a Porsche, bude od roku 2024 využívat nově zprovozněné logistické centrum v Pune k exportu lokálně vyrobených automobilových dílů pro výrobu ve Vietnamu.
Společnosti Škoda Auto se v Indii po více než 20 letech přítomnosti v zemi daří. V letech 2021 a 2022 zde automobilka představila modely Kushaq a Slavia přímo vyvinuté pro indický trh. Prodeje značky Škoda následně za roky 2022 a 2023 překonaly celkem 100 000 vozů. Celá skupina Škoda Auto Volkswagen India pak ve stejných letech překonala dokonce rekord 100 000 prodaných aut ročně. Export skupiny z Indie vzrostl meziročně o 32 % na 44 000 vozů.
ExportMag.cz: Odkaz Bati žije, exportéři zavádějí jeho systém vedení firmy
Posilování exportu z Indie
Již v současnosti skupina exportuje přes 30 % své indické produkce a má v plánu exporty nadále navyšovat, řekl letos novinářům Piush Arora, generální ředitel společnosti Škoda Auto Volkswagen India. Pro českou automobilku má být Indie podle něj základnou pro expanzi na trhy v jihovýchodní Asii. Do Vietnamu budou z logistického centra v indickém Pune směřovat lokálně vyrobené díly, ze kterých budou následně sestavena hotová auta.
Koncern chce pro expanzi do jihovýchodní Asie využít právě export modelů Kushaq a Slavia značky Škoda. K modelům „škodovek“ specificky vyvinutým pro Indii by se v roce 2025 mělo přidat i nové kompaktní SUV. Tento nový lokální model má podle ředitele značky Škoda v Indii Petra Janeby potenciál proměnit situaci na indickém trhu.
Směr elektromobily
Škoda by letos dále měla na indický trh uvést nové elektrické SUV Enyaq, které bylo představeno v roce 2020 v Praze. Svůj díl na indickém trhu s elektrickými vozidly by si Škoda mohla zajistit také zvažovaným spuštěním prodeje připravovaného malého a cenově dostupného elektrického SUV Epiq. Poptávka po elektrických vozidlech zatím není v Indii dostatečná pro uskutečnění investic do výroby, podle Petra Janeby by ale automobilka ráda prozkoumala potenciál Indie být základnou pro export elektrických vozidel. Vše však závisí na možných objemech produkce.
České velvyslanectví v Dillí je velmi hrdé na společnost a její úspěchy na indickém trhu. Je skvělé vidět „škodovky“ jezdit v Indii a registrovat pozitivní reakce. Se společností ambasáda úzce spolupracuje a pomáhá šířit povědomí o této prestižní značce. Příkladem je například setkání s vrcholnými představiteli společnosti či návštěva české podnikatelské delegace vedená ministrem průmyslu Jozefem Síkelou ve výrobním závodě v Pune v prosinci loňského roku.