Indonésie navyšuje investice do letišť, rychlejší výstavbu vykazuje jen Čína

Indonésie, čtvrtá nejlidnatější země světa s kontinuálním demografickým i hospodářským růstem, je bytostně závislá na dobré konektivitě, pro svůj souostrovní charakter pak konektivitě leteckých spojů.

Růst objemu letecké dopravy přináší navyšování investic do letištní infrastruktury a bezpečnosti leteckého provozu. Právě dodávky leteckých strojů a rozvoj letištní sítě je a bude dlouhodobou obchodní příležitostí pro české exportéry.

Ilustrační fotografie

Indonésie vykazuje druhou nejrychleji rostoucí výstavbu letištní infrastruktury na světě hned po Číně. Rozsáhlé teritorium sestávající ze 17 000 ostrovů vyžaduje hustou síť, která i při stávajícím počtu 673 letišť nedostačuje aktuální míře požadavků na mobilitu osob a karga. Právě konektivita je alfou a omegou příštího hospodářského růstu Indonésie, proto ji ostatně koordinující ministerstvo pro námořní záležitosti a investice věnuje tolik pozornosti a financí.

ExportMag.cz: Digitrony slaví comeback. Český startup uspěl s technickou stavebnicí

Indonésie tak do roku 2027 plánuje vybudovat 45 nových letišť se zvláštní prioritou v oblastech nabízejících možnost rozvoje turismu. Ambiciózní plány se tak přednostně týkají oblastí jezera Toba na severní Sumatře, ostrova Senua v oblasti Natuna, tzv. „kyslíkového ostrova“ Gili Lyang, Derawan Berau na východním Borneu, Gili Trawangan, Labuan Bajo na ostrově Flores, Bunaken, Wakatobi, ostrova Widi a papuánské turistické oblasti Raja Ampat. Indonéské závazky vůči rozvoji letištní infrastruktury reflektují míru potřeby zkvalitnit dostupnost létání a vytvářet nové příležitosti pro tuzemské i zahraniční cestující.

Přetížená dopravní infrastruktura

Většina indonéských letišť má v současné době přetíženou kapacitu. Ta dle některých katastrofálnějších scénářů převyšuje i 200 % a v praktickém smyslu se projevuje častými změnami v harmonogramu leteckých spojů včetně změn vlastní trasy. Jakkoliv může počet 673 letišť působit velkolepě, Indonésie je jednou ze zemí, jejíž velikost je v mapách hrubě podceněna. Jen ostrov Jáva měří napříč přes 1000 km a celý souostrovní stát napříč je srovnatelný s evropským teritoriem.

Lodní doprava je zdlouhavá, nákladná na provoz a v kontextu současných „zelenajících“ trendů silně znečišťující, vedle toho pozemní doprava naráží na místy až extrémně nízkou kvalitu střídavě chybějící infrastruktury a při nechvalně známém přetížení nejen urbánních oblastí se stává časově velmi nákladnou. Nezbývá tedy než modernizovat a posilovat kapacity stávající sítě letišť a doplňovat ji výstavbou nových letištních uzlů.

Postcovidový návrat k růstovému trendu

Indonéská závislost na letecké dopravě je dnes neoddiskutovatelnou skutečností, kterou nijak zvlášť nezměnila ani zkušenost s covidovou karanténou a tolikrát skloňovaný proces digitalizace a virtualizace infrastruktury. V loňském roce se počet tuzemských pasažérů zvýšil oproti předešlému roku, stále definovanému karanténami, o více než 74 % na téměř 53 milionů tuzemských pasažérů (BPS, 2022). I tak se ale přes započítání mezinárodních cestujících kapacita drží na polovině předcovidových dat.

Plány indonéské vlády ale cílí na setrvalé zvyšování počtu obsloužených pasažérů, a to více než dvojnásobně, na 200 milionů ročně. Zintenzivnění letecké dopravy zůstává trnem v oku zastáncům ekologie a propagátorům přechodu na zelenou ekonomiku, pro příští hospodářský růst země je ale tato investice naprosto zásadní.

Šance pro letecký průmysl i stavitele letišť

Otevírá se tak široké spektrum obchodních příležitostí ve prospěch státních podniků i soukromých provozovatelů, kteří poptávají stroje různých kapacit, letecké díly, ale také práce na modernizaci letištních budov, radarové sítě, přistávacích ploch, opravárenských stanovišť a hangárů. Pootevřenými dveřmi pro zájemce z řad českých firem jsou pak četné minulé úspěchy leteckých firem.

Holding Omnipol v Indonésii napříč několika provozovateli uplatnil 17 jednotek letounů L-410, již tradiční je spolupráce specialistů na letištní radarovou techniku firmy Eldis, jejíž přístroje zajišťují bezpečný provoz na několika regionálních letištních. Dalším příkladem jsou konzultanti z českého týmu společnosti Mott MacDonald, kteří pomocí studií proveditelnosti vyhodnotili realizovatelnost výstavby letišť na ostrově Jáva. Český letecký průmysl a související služby nachází v Indonésii dlouhodobě široké uplatnění.

Veletrhy – otevřené dveře na indonéský trh

Za nejhladší vstup na trh stále platí partnerství s osvědčeným místním agentem, kterého firmy nejsnáze zkontaktují skrze účast na výstavní akci. Doporučit lze zejména v případě vojenského segmentu účast na renomovaném regionálně významném veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IndoDefence, který se koná každý sudý rok. České firmy mohou využít podpory v rámci projektu ekonomické diplomacie PROPED Ministerstva zahraničních věcí ČR ve spolupráci s Ministerstvem obrany ČR. Účastní se tak na národním stánku za zvýhodněných podmínek (více informací o podmínkách účasti na commerce_jakarta@mzv.cz).

Vedle etablovaného veletrhu IndoDefence vznikají nové letecké výstavní show více orientované na civilní letectví a B2B matchmaking. V případě Bali International Air Show se tak po 30 letech navazuje na dávnou historii ještě minulého režimu. Tato air show komplementárně k veletrhu IndoDefence vytvoří platformu především pro zájemce a provozovatele civilních letadel, stejně jako pro mimořádně dynamicky rostoucí segment údržby, oprav a provozu MRO, který poptává investory stejně jako technická řešení. Mezinárodní letiště Ngurah Rai v hlavním balijském městě Denpasaru tak v září příštího roku přivítá novou leteckou výstavní akci.

Ilustrační fotografie

Vliv indonéského předsednictví ASEAN

Snad i program indonéského předsednictví skupiny ASEAN, které si klade mimo jiné za cíl posílení regionální konektivity, vede indonéskou vládu k posunu v realizaci infrastrukturních plánů. Obchodní příležitostí státního sektoru tak může být rozvoj mezinárodního letiště odbavujícího kargo na ostrově Jáva. Při nárůstu mobility zboží a osob došlo k maximálnímu přetížení mezinárodního letiště Soekarno-Hatta v hlavním městě Jakartě, které je dnes devátým nejvytíženějším letištěm světa. To by mělo ale do budoucna odbavovat pouze osobní přepravu.

Veškerá nákladní doprava v kombinaci s přepravou osobní přepravy poutníků na náboženskou pouť umrah by mohla být převedena na letiště Kertajati v Majalengka poblíž Bandungu. To disponuje dobrými technickými parametry včetně dlouhé ranveje umožňující vzlet vysokokapacitního letounu Antonov a disponuje dobrou konektivitou na pozemní dopravu do okolních velkých měst.

Velké státní projekty ale doplňuje také poptávka po výstavbě letišť ze strany soukromníků. Ze zmíněných 673 letišť je totiž přibližně třetina v soukromém vlastnictví. Indonéský trh letecké dopravy slibuje průběžný růst 6 % a další významné investice do leteckého sektoru budou neodkladnou prerekvizitou příštího hospodářského růstu země.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Jakartě (Indonésie). Autorka: Alena Štojdlová, ekonomická diplomatka.

• Teritorium: Asie | Indonésie | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Doprava, logistika | Letecký průmysl

Doporučujeme