Jedním z projektů, který nabírá konkrétní obrysy, je stavba nového hlavního města Nusantara. Ačkoliv prim v investicích budou hrát asijské země, řada příležitostí především v sektoru smart city se otevírá také pro české firmy.
Nové hlavní město s příznačným názvem Ibu Kota Nusantara („hlavní město souostroví“) se rozkládá na území téměř 60 tisíc ha mezi provinčními městy Balikpapan a Samarinda. Aktuálně se staví centrální části s prezidentským palácem a okolními vládními budovami a základní rezidenční zónou. Na dohled se tyčí základy hotelu Nusantara poblíž základního kamene známého jako Titik Nol/Ground Zero.
ExportMag.cz: Čipy a jízdní kola. V čem ještě exceluje malý velký Tchaj-wan?
Právě přímka mezi prezidentským palácem ve tvaru národního symbolu indonéské orlice a základním kamenem bude hlavní páteří města, které dá jinak bezútěšné relativně neosídlené oblasti Východní Kalimantanu nový ekonomický i rozvojový směr. Geostrategická pozice ostrova Kalimantan na obchodních a námořních trasách poblíž významných tranzitních úžin se snadnou dostupností ze současného hlavního města Jakarty, a současně mimo epicentrum seismické činnosti ohnivého kruhu se zdály být nejsilnějšími argumenty pro lokalizování města právě zde.
Město uprostřed zeleně
Území mezi městy Samarinda a Balikpapan skýtá nejen nerostné suroviny, především uhlí, ale také plantáže palem olejových a štědře je živí i historicky zavedený ropný a plynárenský průmysl, pro který je v této oblasti rozvinuta veškerá potřebná infrastruktura. Mezi těmito dvěma aglomeracemi se rozprostírá území přibližně 3,5krát větší než Singapur (přes 56 tisíc ha) pokryté monokulturním lesem, kam bude nové hlavní město situováno. Indonéská vláda nové hlavní město, přezdívané IKN, chystá jako udržitelné, takzvané lesní město, a to podle pravidla 10 minut (odkudkoliv po městě do 10 minut díky rozvinutému systému MHD). Projekt byl zahájen výsadbou lesní školky, s jejíž pomocí má být oblast znovu zalesňována tropickým lesem.
Developeři se zavazují udržet poměr, kdy bude čtvrtina plochy připadat na vlastní město, zbytek pak na lesní porost. Město IKN má být ostatně výkladní skříní udržitelných technologií v zeleném obalu. Jakkoliv mají první obyvatelé přijít již během druhé poloviny letošního roku, aby město mohlo být inaugurováno v srpnu 2024 u příležitosti výročí nezávislosti Indonésie, jako finální datum dokončení se uvádí i tak „velmi ambiciózní“ horizont roku 2029. Prozatím zůstává výstavba skutečně v indonéské režii, a plní tak funkci budování národního uvědomění. Všechny velké infrastrukturní projekty v zemi totiž dosud zajistili zpravidla zahraniční developeři ze sousedních asijských zemích. Při své velikosti však projekt musí a chce otevřít dveře zahraničním investorům, jejichž poměr by měl významně převýšit indonéské investiční angažmá.
Zájem o investice z celého světa
Indonéská vláda dlouhodobě drží standard rozložení investice do infrastruktury města v poměru 80/20 ve prospěch zahraničních investorů a poptává zájemce z celého světa. Zcela očekávatelně budou prim hrát tradiční investiční partneři – Japonsko, Singapur, Malajsie a Čína – pohled do expoziční haly TechnoHouse uprostřed staveniště IKN ale již naznačuje i další zájemce z méně obvyklých končin.
Zatímco jihokorejský Hyundai předvádí svůj nedávno odzkoušený model „létajících taxi“, které by měly doplnit systém městské hromadné dopravy, finský inovativní podnik Wärtsila nabízí široké portfolio řešení energetických komplexů za pomocí obnovitelných zdrojů, angažuje se také německý Siemens. Městský úřad IKN (OIKN) drží ale zcela otevřený přístup a vítá každého zájemce. Až frenetická snaha o podpis memorand prakticky s kýmkoliv pak působí mírně neseriózně, ale projekt vyžaduje mnoho partnerů a na finální celkové ploše města v rozsahu 250 tisíc ha se najde místo pro mnohé.
Rozvoj čeká Jakartu i Semarang
Přestože projekt nového hlavního města je sporný i v samotné Indonésii, stavba pokračuje, legislativní zakotvení je pevně stanoveno, úřad OIKN přijímá jednu zahraniční delegaci za druhou a existují stovky memorand s partnery napříč regionem i celým světem. I kdyby měla být výstavba IKN jakkoliv ohrožena, Indonésie staví „chytrá města“ napříč svým územím. Vlastní plán rozvoje smart city má i stávající hlavní město Jakarta, které z mapy také nezmizí.
Pomyslnou vlaštovkou změny k lepšímu, ať z hlediska integrované hromadné dopravy či čistého životního prostředí je pak provinční město Semarang na střední Jávě, které hledá další chytrá řešení. I regionální vláda na ostrově Bali je nucena seriózně řešit udržitelnost bujícího turismu a jeho mnohdy negativní dopad na život na ostrově. Lokálně testuje chytré odpadové hospodářství, elektromobilitu i udržitelné vodohospodářství.
Pro případnou nabídku klastrového řešení pak lze uspořádat podnikatelskou misi ve spolupráci s Velvyslanectvím ČR v Jakartě. Máte-li zájem o bližší informace, účast na prezentačním webináři či přímo obchodní misi, pište, prosím, na e-mail Jakarta.Commerce@mzv.gov.cz.