Společnost DEL ze Žďáru nad Sázavou navrhla a začátkem letošního roku zkonstruovala automatizovanou výrobní linku pro takzvané pyrodiskonektory. Tedy zařízení, které při nehodě odpojí baterii elektromobilu od zbytku vozu.
Díky nové lince přibývá v Česku výroba dílů pro elektromobily zahraničních výrobců nejen z Evropy, ale i ze Spojených států. Ve Žďáru vznikl jak konstrukční návrh, tak i samotná poloautomatická linka, která dokáže během jedné směny vyrobit až 400 „odpojovačů“. „Jedná se o zařízení, které v případě nenadálé události či nehody odpojí baterii elektromobilu od zbytku vozidla. Tento bezpečnostní prvek má za úkol zamezit vzniku požáru nebo předejít úrazu elektrickým proudem,“ vysvětluje Zdeněk Králíček, obchodní ředitel společnosti DEL.
Hlavní princip dílu spočívá v takzvaném iniciátoru. „Technologie je podobná té, která se používá u airbagů. Iniciátor v případě nárazu exploduje v diskonektoru a přeruší vedení mezi baterií a ostatními částmi vozu,“ doplňuje Králíček. Na lince probíhá kompletní výroba odpojovačů.
Tedy od usazení dílu přes nanesení silikonu, vložení iniciátoru a sesazení komponent až po lepení štítků s QR kódy. Žďárský DEL se v poslední době pochlubil i vývojem samoobslužné nabíjecí stanice, včetně „rychlonabíječky“ schopné dobít baterii vozu na 80 procent kapacity během 30 minut.
Převzato z týdeníku Euro. Autor článku: Jan Novotný