Inteligentní elektronika z Hané. Firma Laski představila novinky pro rok 2020

Ještě v únoru tohoto roku chystal Zdeněk Zapletal, majitel společnosti Laski, čtyři světové novinky na největší středoevropský veletrh svého druhu a zval na tuto akci i řadu zájemců. Pandemie koronaviru však nabourala plány mnoha firem. Mezinárodní veletrh TechAgro, který se každé dva roky koná v Brně, byl jako stovky jiných akcí zrušen. A novinky zájemcům představíme alespoň zprostředkovaně.

Laski

Laski vychází vstříc ekologii i úsporám. „Stále přísnější legislativa nás výrazně omezovala, pokud jde o použití spalovacích motorů. Jednou cestou byl přechod na motory, které splňují požadavky přísné ekologické normy Stage V. Druhou cestou, po níž jdeme a kterou testujeme, je využití LPG. Nejdále jsme ale došli s akumulátory a čistě elektrickým pohonem. Nulové emise, žádná hydraulika, šetrnější provoz, vyšší výkon, snadnější údržba, to jsou výhody našich akumulátorových řešení, která dnes nemají ve světě konkurenci,“ říká konstruktér Laski Filip Kandus.

Inovace posouvají hranice

Za pozornost stojí především čistě elektrické štěpkovače, které se skrývají pod typovým označením LS 95 A a LS 160 A. Zatímco jiní výrobci zachovávají u svých strojů vždy podávací hydrauliku, Laski zvolilo jinou cestu a podávací mechanismus řeší stejně jako pohon řezacího systému rovněž elektromotorem. Oba štěpkovače tak lze směle označit za jediné plně elektrické stroje ve své kategorii. O pohon obou strojů se starají bezúdržbové BLDC motory, jejichž efektivní účinnost dosahuje až na 94 %. Napájení má také jedinečné parametry, vždyť to mají na starost robustní LiFePo4 akumulátory o kapacitě 100, respektive 400 Ah, s bezpečným napětím 48 V a až 10 000 nabíjecími cykly.

Laski
Firma vznikla v roce 1992 ve Smržicích nedaleko Prostějova. Hlavní činností je výroba profesionální komunální techniky a prodej motorů, mezi stěžejní výrobky patří frézy na pařezy, štěpkovače, drtiče, drážkovače a vysavače listí. Firma dále prodává slupovačky travního koberce a motory značky Kohler a Lombardini. Stroje vyrábí v České republice a 90 % produkce vyváží do více než 40 zemí Evropy, ale také do Austrálie, Chile, Indie, USA či Ruska.
Společnost patří mezi nejdůležitější firmy na Moravě a za své působení získala již řadu ocenění. Laski se například opakovaně umístila na předních příčkách v soutěži Rodinná firma roku.

Menší ze sourozenců už byl v loňském roce obdivován na výstavách ve Francii a v Chorvatsku, kde upoutal pozornost výkonem, stálostí otáček i průběhem točivého momentu, což jsou parametry, v nichž BLDC motor benzinové agregáty předčí. Za hodinu je schopen zpracovat až 3 m3 materiálu o průměru až 80 milimetrů, přitom s ním díky kompaktnímu řešení hravě projedete i osmdesáticentimetrovou brankou. Předností je i snadná obsluha, intuitivní ovládání či nabíjení z běžné zásuvky.

„Plynule regulovaný elektropojezd i velký vkládací žlab se samočinným vtahováním dřevní hmoty usnadňují manipulaci, unikátem je inteligentní řízení patentovaného řezacího ústrojí s plynulým řízením běhu motoru. To optimalizuje chod motoru – není-li zatížen půl minuty, klesne počet otáček ze standardních 3 500 na polovinu,“ představuje výhody Filip Kandus.

Inteligentní elektronika

Inovace Laski se ale neomezují pouze na pohon. I ve Smržicích jsou si totiž vědomi toho, že chytré technologie jsou dnes neodmyslitelnou součástí většiny strojů. Vylepšují jejich užitné vlastnosti, dovolují díky prediktivní údržbě a optimalizaci chodu zvýšení spolehlivosti, snížení spotřeby i celkových nákladů na provoz. Ovládání prostřednictvím aplikací a autonomní či alespoň částečně autonomní provoz pak má dopad na efektivitu práce a snižuje jednotkové mzdové náklady. Malá moravská firma proto do svých štěpkovačů implementuje i umělou inteligenci. Ukazuje tak směr, kudy by se tuzemští výrobci strojů a zařízení měli ubírat.

Laski

Příkladem je ten větší z nových štěpkovačů, který využívá vedle nového pohonu i prvky umělé inteligence v řízení provozu. To zajišťuje centrální řídicí jednotka, která prostřednictvím CAN BUS sběrnice nepřetržitě sleduje a vyhodnocuje aktuální stavy sekundárních jednotek a v případě potřeby okamžitě koriguje všechny výkonové parametry pomocí příkazů pro optimalizované nastavení. Což ve výsledku znamená nejen nižší spotřebu, ale i nižší opotřebení stroje.

Historická i průkopnická

Pařezová fréza s elektropojezdem byla jedním z prvních výrobků firmy již před více než čtvrtstoletím, tehdy samozřejmě ve verzi se spalovacím motorem. I ta se dočkala akumulátorové inovace. Vývoj trval zhruba dva roky, několika stadii vývoje tak prošel i ovladač, jehož poslední verze je vodotěsná, přehledná, ergonomická, s podsvíceným displejem. „Soustředili jsme se především na pohon, tedy výdrž baterií a chlazení, ale pak nás napadlo jít ještě dál a zvýšit užitné vlastnosti semiautonomním režimem,“ říká majitel společnosti Zdeněk Zapletal.

Výsledkem jsou opět dva modely, kompaktní F 460 A a výkonnější F 500 HR. První akumulátorový kompakt, který pro pohon frézovacího kotouče využívá opět vysoce účinný BLDC motor, se může vedle nulových emisí pochlubit i snížením hlučnosti, takže fréza je vhodná pro práci v hustě obydleném prostředí.

Laski

Fréza s mozkem

Skutečným unikátem je však druhý typ. V případě frézy F 500 HR jde totiž o dálkově ovládaný stroj, který využívá chytrou elektroniku v podobě semiautonomního provozu. Sofistikovaná technologie autonomního řízení zajišťuje optimalizaci činnosti a značně usnadňuje frézování. V rámci vývoje tu nebyl řešen pohon, ale především automatická koordinace rychlosti otáčení kotouče a pohybu ramena tak, aby bylo zajištěno plné využití potenciálu frézy, plynulost práce i snadná obsluha. Zvládnutí tohoto úkolu je základem dokonalé plynulosti pohybu, byly totiž zcela eliminovány všechny nežádoucí rázové změny pohybů zapříčiněné obvykle operátorem. Potenciál frézy tak může být využit skutečně naplno.

Výsledkem je stroj ovládaný operátorem na dálku prostřednictvím displeje ovladače nebo aplikace v chytrém telefonu. „Stačí nastavit na ovladači potřebné parametry, přijet s frézou s pomocí dálkového ovládání k pařezu, přepnout na pracovní mód a fréza zvládne celý jeden cyklus podle předem nastavených parametrů a reálných podmínek sama. Automatika hlídá a řídí jak pohyb ramen, tak optimální otáčky řezacího kotouče. Pokud poklesnou, rameno se zastaví, vrátí se o několik stupňů proti směru a pokračuje až po dosažení optimálních otáček. Po odfrézování jednoho záběru se postup opakuje,“ představuje světově inovativní frézu Filip Kandus.

„Vybavit mechanicky ovládané frézy moderní inteligentní elektronikou je v našem odvětví naprosto nový prvek a posouvá obsluhu frézy na zcela novou úroveň. Dříve se fréza na pařezy ovládala mechanickými prvky přímo na stroji, později se začalo využívat dálkové ovládání, které umožňuje volný pohyb obsluhy kolem stroje. My jdeme ještě dál, zapojili jsme inteligentní elektroniku, díky které jsme schopni přes dálkový ovládač nastavit parametry pro frézování, a poté již je fréza schopna odfrézovat celý jeden záběr na pařezu zcela sama. A jsem si jist, že ani tady nekončíme,“ dívá se do budoucnosti Zdeněk Zapletal.

Převzato z časopisu Komora. Autor článku: Petr Simon

Pravidelné novinky e-mailem