Projekt v hodnotě 17 mld. amerických dolarů, který má ambice konkurovat dopravní trase přes Suez, je příležitostí také pro české firmy.
Projekt má po kolejích a železnici spojit nově budovaný irácký přístav Grand Faw Port v Perském zálivu (přes města Basra, Bagdád, Mosul až po hraniční přechod Faiš Chabúr s Tureckem). Na irácké straně jde o 1200 km dlouhý úsek železnice a stejně dlouhé paralelně vedené dálnice. Na turecké straně projekt počítá s dostavbou 133 km dlouhého úseku železnice a dálnice, která tento koridor napojí na existující dopravní sítě v Turecku.
ExportMag.cz: Česká firma uspěla v Turecku s dodávkami pro plynovody
Projekt má být oficiálně zahájen v roce 2024, počítá se se třemi časovými fázemi do dokončení v roce 2050. Do prvních čtyř let (do roku 2028) má projekt umožnit přepravu 22 mil. tun nákladu ročně po železnici (fakticky má zajistit přepravu lidí, zboží a energetických surovin – zřejmě ropy). Pokud by se celý projekt dálničního a železničního spojení Turecka a Iráku realizoval, údajně by zkrátil dobu přepravy zboží mezi Asií a Evropou ze 33 na 15 dní (oproti přepravě lodí přes Suez). Projekt by měl generovat každoroční zisk 4 mld. USD a vytvořit 100 tisíc nových pracovních míst.
Příprava projektu
Projekt je financován konsorciem iráckých a mezinárodních investorů a odhadované náklady jsou 17 mld. USD. Konzultantem je italská stavební společnost PEG (Progetti Europa & Global S.p.A.), ta již připravila studii proveditelnosti. K projektu již údajně existuje řada technických podrobností, jako například kapacita provozu, standardy, specifikace, počty a typy stanic a signalizačního a komunikačního systému. Prověřována byla nadmořská výška, probíhaly topografické průzkumy, průzkumy půdy apod. V řadě věcí se mají Irácké standardy přizpůsobit již existujícím tureckým požadavkům. Irácká vláda dále pokračuje v přípravách nákresů projektů, průzkumech podloží a logistických řešeních.
Ministr dopravy Iráku Razak Muhibis Al-Saadawi na setkání s velvyslancem ČR Petrem Štěpánkem zájem českých firem o tento projekt přivítal a těší se na spolupráci. Uvedl, že Irák potřebuje české experty pro plánované projekty železniční a infrastruktury. Podle ministra dopravy bude projekt Development Road zahájen (či ohlášen) v květnu 2024. Celá trasa koridoru je rozdělena na 15 částí a ty budou nabízeny separátně firmám k realizaci. Přesný model zatím nebyl vládou určen, výběrová řízení mají být otevřena všem, železnice se má začít stavět z irácké strany a dálnice naopak z turecké.
Koridor je z pohledu irácké vlády základem pro rozvoj země a další budoucí velké vládní projekty budou na něj navazovat. Podle ministra jde o projekt mezinárodní – netýká se pouze Turecka a Iráku. Tisk v této souvislosti uvádí častá jednání se zástupci či ministry ze zemí Perského zálivu (Saúdská Arábie, Kuvajt, SAE, Katar, Omán, Bahrajn), Íránu, Jordánska, Sýrie, se zástupci EU a Světové banky. EU v současné době zvažuje podporu tohoto projektu z prostředků Global Gateway.
Na připravovaný koridor Development Road navazuje již probíhající projekt výstavby přístavu Grand Faw Port. Kontrakt na výstavbu tohoto nového iráckého přístavu v Perském zálivu v hodnotě 2,7 mld. USD vyhrála v prosinci 2020 jihokorejská společnost Daewoo Engineering & Construction. Ta výstavbu přístavu realizuje ve spolupráci se společnostmi GCPI (Irák) and Technital (Itálie). V současné době pokračuje výstavba pěti přístavních mol. V roce 2028 má přístav mít odbavovací kapacitu 3,5 mil. TEU a do dalších 10 let (do 2038) 7,5 mil. TEU.