Ivana Češková z asociace science center: Chceme ukazovat lidem, že Česko není jen montovna

Stále oblíbenější science centra atraktivním způsobem popularizují vědu a techniku. „U nás nenajdete vitrínu, do které se máte jenom dívat, vše si můžete vyzkoušet,“ říká Ivana Češková, ředitelka České asociace science center.

Česká asociace science center od roku 2013 sdružuje osm nejvýznamnějších center pro popularizaci vědy a techniky v Česku, které ročně navštíví 1,7 milionu lidí. Společně se Svazem průmyslu a dopravy organizuje například Živé knihovny povolání, kde si žáci posledních ročníků základních škol můžou vyzkoušet, v jakých oborech by se mohli uplatnit.

VIDA! science centrum Brno | Česká asociace science center

Jak se liší science centrum od klasického muzea?

Všechno je tu interaktivní. Návštěvníci se na vystavené exponáty nejen dívají, ale můžou si je i vyzkoušet, ověřit jejich fungování. Je to aktivní prostor pro všechny, kteří věcem chtějí přijít na kloub. Tento princip se stává běžnou součástí i klasických muzeí. Jenže zatímco tradiční muzea a galerie mají ve sbírkách historické předměty, tak science centra mají stovky interaktivních exponátů, které ukazují přírodní jevy, principy a technologie.

Cítíte na základě návštěvnosti, že je o vědu a technické obory větší zájem?

Za normální necovidový rok všechna naše centra navštívily téměř 2 miliony lidí. Od roku 2014 návštěvnost každoročně rostla, což teď bohužel narušila pandemie. Když jsme po lockdownu otevřeli, zaznamenali jsme opravdu velký zájem rodičů s dětmi i školních skupin. Učitelé nás čím dál častěji berou jako kvalitní součást vzdělávání, které doplňuje jejich klasickou výuku ve školách.

iQLANDIA Liberec | Česká asociace science center

Co všechno se děti mohou v science centrech naučit?

Učí se u nás prakticky, formou pokusů. Na vlastní kůži si vyzkouší, jak dané věci fungují. Programy pro školy jsou stále důležitější, nikde jinde než v našich centrech se totiž nedají provozovat. Třeba praktickou výuku o nanotechnologiích na běžné základce neuděláte. Říkáme tomu tzv. bazénová výuka. Stejně jako školy nemají vlastní bazény a za plaveckým výcvikem jezdí do nejbližšího okresního bazénu, tak podobně by mohly jezdit a některé již jezdí za odbornou praktickou výukou k nám. Náš záběr je široký, od moderních technologií až ke kritickému myšlení nebo finanční gramotnosti.česká

Česká asociace science center nabízí spolupráci i firmám. Co partnerství podnikům přináší?

Přirovnala bych to k veletrhu, kde firmy prezentují své výrobky a služby. Jenže zatímco na veletrhu se mohou prezentovat pár dní, v našich centrech celý rok. Na veletrh jedou, aby sehnaly obchodní partnery, u nás můžou svými technologiemi a inovacemi nadchnout širokou veřejnost včetně malých dětí. Vidíme v tom obrovský potenciál, který zatím není tak využívaný, jak bychom si představovali. Snažíme se představovat pokročilé technologie, které by návštěvník viděl ještě před tím, než se stanou běžnou součástí našich životů. A pokud se jedná o české technologie, aby byl hrdý na to, že vznikají v naší zemi. Aby viděl, že nejsme jenom montovna.

Převzato ze speciální přílohy časopisu Svazu průmyslu a dopravy České republiky Spektrum (4Q/2021).

• Oblasti podnikání: Věda, výzkum a vývoj
• Teritorium: Česká republika