Vítězem tendru na privatizaci přístavu se stala indická společnost Adani Ports vlastněná Gautamem Adanim. Minoritním partnerem je izraelská společnost Gadot Group.
Přístav v Haifě byl prodán za 1,2 miliardy amerických dolarů společnostem Adan Ports se 70% podílem a Gadot Group s 30% podílem. Prodej se uskutečnil po obrovském nátlaku Spojených států na Čínu, aby se na prodeji nepodílela, a poté, co Spojené arabské emiráty na poslední chvíli odstoupily.
Přístav v Haifě oznámil, že noví vlastníci budou přístav provozovat až do roku 2054. Vzhledem k privatizaci přístavu Izrael doufá ve snížení cen dovozu a čekací doby u přístavu, které se po pandemii koronaviru navýšily. Izraelský ministr financí řekl, že se díky prodeji Haifského přístavu sníží i životní náklady. Důvodem je konkurence privátního přístavu Haifa Bay, který je provozován čínskou společností Shanghai International Port Group.
ExportMag.cz: Česká firma uspěla v Turecku s dodávkami pro plynovody
Nejbohatší v Asii
Guatam Adani, vlastník Adan Ports, je nejbohatší člověk v Asii a blízký přítel indického premiéra. Provozuje třetí největší indický konglomerát, který se pohybuje v oblastech, jako jsou těžba uhlí a jedlých olejů, zpravodajská média a letiště. Adaniho společnosti provozují 13 námořních terminálů v Indii a spravují 24 % celého indického námořního obchodu.
Jelikož Adani nerealizoval žádné investice na Západě, představuje Haifský přístav pro jeho společnost šanci na zvýšený obchod mezi Evropou a Asii. Vedle rozvoje obchodu plánuje společnost Adani Ports výstavbu pobřežních hotelů a komerčních prostorů.
Příležitosti pro české firmy
Prodej Haifského přístavu představuje zajímavé příležitosti pro české firmy. Adani Ports mají v plánu prohloubit vztahy s evropským trhem a vytvořit nové obchodní trasy s Asií. Doposud byl Haifský přístav převážně využívaný pro přepravu kontejnerů. Nyní se zaměření přístavu bude moci přesunout i na turistické plavby a obchod s obecným nákladem.
Vedle šancí pro firmy s turistickým a obchodním zaměřením se skrze nové vlastníky otevírají nové možnosti stavby vlakového spojení mezi Haifou a Ammánem. Tato stavba by mohla být šancí pro české společnosti se zájmem se zapojit do veřejných zakázek.
Investice do infrastruktury v Izraeli představují šanci i pro české firmy. Projekt nových přístavů obecně otevírá velmi zajímavé příležitosti pro mezinárodní společnosti, včetně českých, které se mohou zapojovat do veřejných zakázek. Celé odvětví se stále rozvíjí a finanční zdroje se budou pravděpodobně dál navyšovat. Příležitosti pro české společnosti se nabízejí v různých segmentech, například ve stavebnictví od projekčních prací, přes dodávky stavebních materiálů, technického zabezpečení budov, informačních a komunikačních technologií, až po osvětlení.