Jak na e-commerce v Německu

Maloobchod se během covidových opatření přesunul do on-line prostření a jeho obrat neustále roste. Prodej pomocí e-commerce představuje relativně snadnou možnost proniknutí na německý trh.

Pro zájemce připravili společně Generální konzulát České republiky v Düsseldorfu a agentury CzechTrade a CzechInvest krátký návod. V roce 2021 dosáhly v Německu tržby prostřednictvím e-commerce 86,7 mld. EUR. Odhad pro rok 2022 se blíží 97,4 mld. EUR.

Ilustrační fotografie

Nákupy z pohodlí domova mezi zákazníky vítězí. Růst e-commerce představuje výzvu pro tradiční maloobchod. Dle Spolkového svazu e-commerce a zásilkového obchodu – BEHV (Bundesverband E-Commerce und Versandhandel) utratily německé domácnosti jedno z pěti eur v roce 2021 on-line. Jen ti obchodníci, kteří jsou schopni se přesunout do online prostředí a přijímat objednávky na širší sortiment, než který lze fyzicky vystavit, a v kterýkoliv okamžik dne bez omezení otevírací doby se mohou zúčastnit na růstu trhu.

Služby jako „Click and Collect“ od Ikea nebo „Drive-In Bestellung“ od Decathlonu mění kromě způsobu nakupovaní i trávení volného času německých zákazníků. Zákazník si v aplikaci nebo na webu vybere zboží, které se mu líbí a následně si je přijede vyzvednout nebo mu je obchodník přímo vloží do kufru auta. Corona naučila německé zákazníky využívat výhody online prostředí a ti se jich rozhodně nehodlají vzdát.

Revoluce proti plastům. Startup Refork vyvinul rozložitelné příbory

Největší koncentrace spotřebitelů je v nejlidnatější spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko. Místní zemská vláda spatřuje v podpoře digitalizace maloobchodu významnou příležitosti pro ekonomický rozvoj a podporu moderních pracovních míst. Právě nová pracovní místa pomohla absorbovat propouštěné v období covidového lockdownu. S rozvojem e-commerce neroste jen prodej zboží pomocí online platforem, ale rostou i příležitosti v digitálních službách a vývoji aplikací, které e-commerce ke svému rozvoji potřebuje.

Místní, zemské, sektorové novinky a trendy naleznete na specializované webové stránce zřízené zemskou vládou. Podnikatelé, kteří jsou zdatní v němčině, mohou využít i online školení podpořená zemskou vládou k pomoci při zakládání digitálních obchodů na webu Digital Coach.

Generální konzulát České republiky v Düsseldorfu společně s agenturami CzechTrade a CzechInvest připravil krátký návod k proniknutí na německý trh prostřednictvím e-commerce. V návodu naleznete základní informace, které vám pomohou k zahájení online prodeje na trhu, na kterém se každý rok pokouší uspět nejen nové německé společnosti, ale i celá řada obchodníků a výrobců ze sousedních států jako Nizozemsko nebo Belgie, ale i z celé řady zámořských lokalit.

Ilustrační fotografie

E-commerce v Německu

Německo představuje největší evropský trh, tvoří 25 % evropského HDP a zároveň v něm žije 19 % evropské populace. Nejlidnatější spolkovou zemí s největším počtem potenciálních zákazníků je Severní Porýní-Vestfálsko, kde žije pětina obyvatel spolkové republiky. Každý rok se na německém trhu snaží prosadit nejen firmy ze sousedních zemí, s měnícím se vkusem a potřebami spotřebitelů roste také popularita produktů z Turecka, severní Afriky, Blízkého východu, Asie a USA. Konkurence a výběr jsou na německém trhu široké.

Pandemie a digitalizace nenávratně změnila nákupní zvyky. Nejrychlejší možností vstupu na německý trh se stala e-commerce. Žádný fyzický showroom se nemůže měřit s pohodlím nákupu nebo výběrem zboží na internetu. Nejpopulárnějšími německými internetovými obchody jsou:

  • eBay,
  • Amazon,
  • Zalando,
  • Otto.

Při přípravě prodeje myslete na to, jak vám mohou budoucí zákazníci zaplatit. Finanční služby a možnosti zprostředkování plateb se od Česka liší. Buďte připraveni na použití:

  • kreditních karet VISA, Mastercard, American Express,
  • PayPal,
  • služeb odložených plateb Klarna,
  • platby bankovním převodem SEPA.

Myslete i na způsob dodání a možnost zákazníků zaslat zboží zpět. Pokud si zákazník objedná zboží online, má právo na odstoupení od koupě během 14 dnů od data dodání. Vrácení zboží musí být odůvodněno. Náklady na vrácení zboží z Německa do Česka nese prodejce. Německé zásilkové služby dle velikosti od největšího:

Pokud jste se rozhodli zřídit německý e-shop, věnujte pozornost místní lokalizaci a optimalizaci obsahu pro internetové vyhledávání. E-shop získá větší pozornost pokud:

  • použijete webové stránky s koncovkou .de.
  • budete používat německá klíčová slova,
  • budete pravidelně aktualizovat obsah e-shopu,
  • budete připravovat sezónní akce ke spotřebitelsky významným datům.

Nezapomeňte na nutnost přípravy všeobecných obchodních podmínek a poučení o nakládání s osobními daty uživatelů.

Informace poskytnuta Generálním konzulátem České republiky v Düsseldorfu (Německo). Autoři: Pavel Chovanec (CzechInvest) a Petra Appelbaum (GK Düsseldorf).

• Teritorium: Evropa | Německo | Zahraničí
• Oblasti podnikání: E-commerce | Maloobchod | Obchod

Doporučujeme