Zdroj: CzechTrade

Jak navázat obchodní kontakty v Chorvatsku a Slovinsku

Úvodní e-maily podpořte telefonátem. Využijte služeb tlumočníka a komunikujte v chorvatštině nebo slovinštině. Udělejte si čas a navštivte obchodního partnera osobně.

Mnoho podnikatelů si stěžuje na chorvatské i slovinské podnikatele, že špatně komunikují a takovou skutečnost může kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Chorvatsko a Slovinsko jen potvrdit.

Ilustrační fotografie

Obvyklé jsou nešvary, že se na e-mailovou komunikaci neodpovídá, telefony se neberou a komunikace se neustále odkládá. Nejčastějšími důvody pro takovou situaci jsou pochybnosti o volajícím, pracovní přetíženost manažerů a také horší organizace každodenních aktivit. Tak stále něco dohánějí, a naopak to, co nepovažují za urgentní, odkládají.

Pracovníci agentury CzechTrade radí, jak postupovat při navazování prvního kontaktu.

Až na výjimky platí, že odeslání e-mailu nic neznamená a že se odpovědi bez dalšího angažmá nedočkáte. Doporučuje se nejdříve telefonicky prověřit e-mailovou adresu, na kterou lze úvodní zprávu poslat, a po odeslání ještě jednou telefonicky prověřit, zda zpráva adresátovi dorazila. Poté ještě minimálně jednou zavolejte, abyste zjistili reakci na vaši zprávu.

Revoluce proti plastům. Startup Refork vyvinul rozložitelné příbory

Ačkoli skoro všichni chorvatští a slovinští podnikatelé mluví anglicky, není angličtina nejvhodnějším jazykem pro první oslovení, protože vyvolává nedůvěru a pochybnosti o serióznosti volajícího. Častým jevem jsou spamové telefonáty nabízející různé služby nejen na pevné linky, ale v poslední době i na mobilní čísla. Angažujte chorvatského nebo slovinského mluvčího či tlumočníka pro zprostředkování prvního telefonického kontaktu. Po seznámení a navázání kontaktu už angličtina nebude představovat problém. 

Klasické dopisy jsou v dnešní digitálně době, kdy už moc pošty nechodí, dobrým řešením, protože je příjemce jen tak nevyhodí a možná si je i přečte, i když přicházejí z neznámého zdroje. Ať mají takové dopisy profesionální úpravu a jsou doprovázeny prospekty či katalogy. Nejednou se už vyplatilo, když zájemce o kontakt spolu s dopisem a brožurami doručil potenciálnímu zákazníkovi taky vzorky svých výrobků.

Veškeré předchozí snahy o navázání kontaktu by měly směřovat k tomu zásadnímu – navázání osobního kontaktu a vis-à-vis jednání. Až poté budete moci skutečně zahájit normální obchodní komunikaci s chorvatským i slovinským podnikatelem. V obou zemích je obvyklé, že takové osobní jednání končí u dlouhého oběda, který se může protáhnout a pokračovat večeří. Takové situace neodmítejte a plně je využijte. 

Připravil kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Chorvatsko a Slovinsko

• Teritorium: Chorvatsko | Evropa | Slovinsko | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Obchod

Doporučujeme