Japonské destilérky se snaží uspokojit rostoucí světovou poptávku po tomto nápoji. Po období, kdy poptávka roku 2015 převýšila nabídku, značky jako Suntory a Nikka (divize pivovaru Asahi Group) rozšířily svou výrobní i skladovací kapacitu whisky, která musí minimálně tři roky zrát, aby mohla být uznána jako „japonská whisky“.
Firma Suntory, největší a nejznámější výrobce whisky v Japonsku, nedávno investovala 10 miliard jenů (67 milionů dolarů) do modernizace svých destilérek, včetně té v Yamazaki.
ExportMag.cz: Výrobce tradiční slivovice ze Zlínska oslavil 100 let a začíná prodávat i do zahraničí
Na japonský trh s alkoholem vstupuje také zahraniční kapitál. Společnost Diageo investovala do Komasa Kanosuke Distillery, specializující se na tradiční japonský alkohol shochu. Z Kentucky přichází zpráva o společnosti IJW Whiskey Company, která zakládá japonskou pobočku Cedarfield, stavící největší destilérku na severním ostrově Hokkaidó. Nicméně, s novými hráči na trhu přichází obavy z nízké kvality produktů, které by mohly narušit pověst japonské whisky.
Japonská whisky zažila éru, kdy byla považována za podřadnou kopii skotské. Avšak od roku 2008 se japonská single malt i míchaná whisky začala těšit mezinárodnímu uznání. To vedlo k obrovské poptávce. Nedostatek na trhu v roce 2015 výrazně zvýšil ceny. Například set 54 lahví od Ichiro’s Malt se na aukci v Hongkongu v roce 2020 prodal za 1,5 milionu dolarů.
I přes zmiňované změny zůstává japonská whisky světově uznávaným nápojem, a mnoho výrobců se snaží zachovat vysokou úroveň kvality. Japonská whisky je tak stále symbolem nejen japonského alkoholu, ale i globálního fenoménu.