Japonské mlékárenské firmy sází na export do Asie

Japonské mlékárenské společnosti Megmilk Snow Brand a Yotsuba Milk Products se rozhodly rozšířit export mléčných výrobků na asijské trhy, aby si zajistily nové zdroje příjmů.

Zvýšení cen a snížení poptávky na domácím trhu je nutí hledat alternativní možnosti. Společnost Megmilk brzy začne vyvážet svou značku trvanlivého mléka Hokkaido do Thajska. Firma Yotsuba Milk Products plánuje zvýšit hodnotu vývozu do Singapuru každý rok o 20 %.

Ilustrační fotografie

Hokkaido firmy Megmilk se již nyní exportuje do Singapuru, Hongkongu, na Tchaj-wan a Palau. Megmilk si stanovil cíl zvýšit celkový objem vývozu o 20 % během letošního fiskálního roku. Mléko značky Hokkaido se v Singapuru prodává za přibližně 4 americké dolary za litr. Ačkoliv je to více než stojí místní značky mléka s cenou kolem 2 dolarů, mléko z Hokkaida si ve městech jako Singapur a Hongkong získalo širokou popularitu a podporu mezi spotřebiteli. Společnost Megmilk plánuje zvýšit prodeje prostřednictvím ochutnávek a dalších akcí ve velkých prodejnách. Zvažuje také prodej výrobků na Tchaj-wanu pod vlastní značkou.

ExportMag.cz: Namíchat si müsli po svém? „Zábavné pochoutky“ firmy Mixit uspěly i ve světě

Mléko firmy Yotsuba Milk Products balené v její hlavní továrně na Hokkaidu bude expedováno na Tchaj-wan, do Malajsie a na další trhy. Zaměřit se chce na bohatší klientelu v Singapuru a dalších zemích. Společnost také plánuje rozšíření vývozu odtučněného sušeného mléka pro další zpracování, což je produktová řada, kde často dochází k přebytku zásob.

Po nedostatku másla v Japonsku v roce 2014 se veřejný a soukromý sektor spojily, aby rozšířily domácí výrobu mléka. Ale pandemie covidu-19 snížila poptávku po mléce, zejména ze strany podniků, což vyvolalo obavy ohledně nadbytečných zásob mléka. Nyní vláda poskytuje farmářům dotace, aby je motivovala k porážce mléčných krav na maso.

Spotřeba mléka v Japonsku klesá také kvůli poklesu populace. Společnosti Meiji, Megmilk, Yotsuba a další mlékárenské firmy plánují zvýšit ceny mléka v srpnu, což by mohlo dále omezit poptávku. V minulém roce Japonsko zvýšilo export mléčných výrobků o 30 % na 31,9 miliard jenů (asi 227 milionů dolarů). Vláda si klade za cíl vyvézt do roku 2030 ml. výrobky za 72 miliard jenů.

Autorka: Irena Leopoldová, zemědělská diplomatka, velvyslanectví ČR v Tokiu. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku.

• Teritorium: Asie | Japonsko | Zahraničí

Doporučujeme