Japonské suši řetězce se mění

Velké japonské řetězce s running suši zvyšují kontrolu svých výrobků poté, co se v poslední době na sociálních sítích objevila řada videí, které ukazují znepokojivé chování zákazníků.

Jedná se například o zákazníky olizující láhve se sójovou omáčkou nebo nádobí určené pro ostatní strávníky. Pro toto nevhodné chování se nově zavedl pojem „suši terorismus“.

Ilustrační fotografie

Společnost Kura Suši do konce února zavede v provozovnách po celém Japonsku monitorování založené na umělé inteligenci. Pomocí kamer, které jsou již nainstalovány k sledování jezdících pásů, bude detekovat podezřelé chování zákazníků a upozorní na ně zaměstnance. Společnost již nechala nainstalovat kamery, které počítají talíře odebrané zákazníky, a na základě těchto údajů upravuje množství suši, které posílá po pásu a vypočítává částku k zaplacení.

Řetězec Sushiro dočasně omezil množství talířů posílaných po pásu pouze na ty, které si objednali zákazníci. Mezi pás a stoly nainstaloval akrylové desky, aby se talířů nikdo nemohl dotknout.

Čipy a jízdní kola. V čem ještě exceluje malý velký Tchaj-wan?

V minulosti byly suši restaurace drahé podniky, které hosté navštěvovali jen při zvláštních příležitostech. S přechodem na pásy se tato pochoutka dostala k masám. Výhodou bylo především to, že i zákazníci bez znalostí druhů ryb si mohou vybírat pouze podle vzhledu, když kolem nich suši projíždí na pásu. Velký výběr a dostupné ceny udělaly ze suši oblíbené jídlo.

Podstatou tohoto modelu je však přerušení vztahu mezi kuchařem a zákazníkem. Kuchaři v tradičních restauracích připravují suši přímo před očima zákazníků a jsou schopni obsloužit jen několik lidí u jednoho pultu. Zatímco kuchaři v running suši zůstávají v kuchyni a soustředí se na výrobu suši, často s použitím strojů. Pokud se tyto podniky pokusí učinit přítrž nezákonnému jednání pomocí plastových přepážek, bezpečnostních kamer a dalšího personálu, který by dohlížel na zákazníky, povede to k vyšším nákladům a k dalšímu růstu v poslední době neustále zvyšujících se cen.

Autorka: Irena Leopoldová, zemědělská diplomatka, velvyslanectví ČR v Tokiu. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku.

• Teritorium: Asie | Japonsko | Zahraničí
• Témata: Ekonomika ve světě
• Oblasti podnikání: Potravinářský průmysl

Doporučujeme