Japonský obchod budoucnosti

První obchod, kde si zákazníci mohou vzít zboží a odejít, aniž by museli platit u pokladny, se otevřel v Jokohamě dne 27. října 2023. Jde o první obchod svého druhu v Japonsku.

Telekomunikační firma NTT Data Corp. a provozovatel supermarketu The Daiei Inc. otevřou a budou provozovat obchod Catch & Go. Na rozdíl od běžných samoobslužných pokladen zde nebude nutné skenovat zboží.

Ilustrační fotografie

Namísto skenování zákazníci použijí speciální aplikaci na svém chytrém telefonu, kterou použijí ke vstupu do obchodu. Kamery na stropě a senzory na regálech s produkty zjistí, které položky si zákazníci vezmou, a automaticky je přidají do nákupního vozíku. Platby budou probíhat pomocí předregistrovaných kreditních karet nebo jiných bezhotovostních metod pomocí QR kódů.

ExportMag.cz: Čipy a jízdní kola. V čem ještě exceluje malý velký Tchaj-wan?

Catch & Go má plochu kolem 50 metrů čtverečních a je zásoben zhruba 400 položkami, od nápojů a sladkostí po bento boxy. Díky své poloze poblíž východu z nádraží je každodenně očekáváno kolem tisícovky zákazníků. Obchod je zřízen v pobočce supermarketového řetězce Aeon Food Style, která otevře stejný den.

Zřizovatelé očekávají, že formát tohoto obchodu sníží pracovní zátěž v odvětví maloobchodu, kde je nedostatek pracovníků. Dále věří, že zjednodušením transakce zajistí pohodlnější zážitek pro zákazníky.

Obě společnosti spolupracovaly na provozu obchodu Catch & Go v kanceláři NTT Data od roku 2021. Tento obchod však bude prvním svého druhu pro běžné zákazníky v Japonsku. Na základě toho, jak se obchodu v Jokohamě bude dařit, bude Daiei zvažovat jeho rozšíření.

Autorka: Irena Leopoldová, zemědělská diplomatka, velvyslanectví ČR v Tokiu. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku.

• Teritorium: Asie | Japonsko | Zahraničí
• Témata: Ekonomika ve světě
• Oblasti podnikání: Maloobchod | Obchod

Doporučujeme