Japonští přepravci královsky bohatnou na krizi v přepravě

Všem, kdo potřebují dovážet či vyvážet, se proti předpandemické době výrazně zvedly náklady. Ceny výrobců letí nahoru nejrychleji za desítky let, což se celosvětově promítá i do cen výrobků v obchodech.

Vítězové tohoto novodobého chaosu jsou přepravní společnosti. Společnosti Nippon Yusen a Kawasaki Kisen, první a třetí největší japonská přepravní společnost vykázaly rekordní čtvrtletní zisky díky vysokým přepravním sazbám v chaosu, který narušil globální dodavatelské řetězce.

Ilustrační fotografie

Problémy ve světovém obchodním systému, které nyní ohrožují zotavení se z pandemické krize, jsou pro tyto společnosti „zlatý důl“, protože sazby za přepravu vzrostly na nejvyšší úroveň od roku 2008. Přetížení přístavů a vnitrozemní dopravy se nezlepšilo také kvůli nedostatku řidičů pro přepravu po pevnině.

Čtvrtletní zisk společnosti Nippon Yusen dosáhl 260 miliard jenů (52 mld. Kč), což je více než 25násobek loňské částky. Jedná se o nejvyšší čtvrtletní zisk společnosti podle údajů Refinitiv Eikon mapující přehled zisků od roku 2002.

České technologie triumfovaly na Světové výstavě Expo v Dubaji

Zisk společnosti Kawasaki Kisen za druhé čtvrtletí vzrostl oproti předchozímu roku téměř 14krát na 144 miliard jenů (28 mld. Kč) na základě výpočtů z výsledků za první pololetí. Což bylo nejvíce přinejmenším od června 2003.

Společnost Maersk, která odbavuje každý pátý kontejner přepravený po celém světě, uvedla, že čtvrtletní zisk se jí ztrojnásobil na téměř 7 miliard dolarů, a varovala, že zpoždění v přístavech se protáhnou až do nového roku.

Autorka: Irena Leopoldová, zemědělská diplomatka, velvyslanectví ČR v Tokiu. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku.

• Teritorium: Asie | Japonsko | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Doprava, logistika

Doporučujeme