Jedna krabička pro celou Evropu. Mýto pro kamiony se výrazně zjednoduší

I po zrušení hraničních kontrol v rámci jednotného trhu zůstává pro dopravce řada komplikací. Patří mezi ně i různé systémy platby mýtného, do kterých se musí registrovat. Nová technologie by to mohla změnit.



Mezinárodní kamionová doprava se v Evropě řadu let potýká s výraznou komplikací. Velká část zemí vyžaduje za použití dálnic mýtné poplatky, platí v nich však různé systémy plateb. V praxi tak dopravní společnosti musí své kamiony vybavovat různými typy „krabiček“, které umožní průjezd jednotlivými zeměmi.

Tato praxe by se však mohla v dohledné době výrazně zjednodušit. Mýtný box DKV Box Europe, který má v budoucnu umožnit úhradu a vyúčtování všech mýtných poplatků v Evropě, absolvuje v současnosti poslední fázi testů u belgického provozovatele mýtného systému Viapass. Testováno je několik tisíc boxů zákazníky DKV v celé Evropě. Kromě údajů o transakcích jsou kontrolovány a testovány také všechny procesy související s boxem, například nouzový stav nebo zákaznická podpora.

Testování v Belgii

Jako první zkušební zákazník v Belgii obdržela mýtné boxy belgická spedice Vervoer Engelbosch. Dopravní společnost bude boxy DKV Box Europe používat ve svých vozidlech zpočátku v rámci vnitrostátní dopravy. „Máme velkou radost, že již brzy budeme mít mýtný box, který pokryje více zemí. Pro každodenní nákladní dopravu je to velká úleva. Připojení nových zemí do systému bude navíc velmi snadné,“ říká ředitel Michel Engelbosch.

První zkušenosti s boxy má také poskytovatel logistických služeb nizozemská společnost Don Trucking: „DKV Box Europe výrazně zjednoduší procesy ve firmě spojené s mýtem. V současné době musíme provádět registrace pro každou zemi zvlášť, což obnáší vytváření řady účetních položek a stohy papírování. V budoucnu půjde vše prostřednictvím jednoho internetového portálu a jedné palubní jednotky. Instalace je navíc naprosto jednoduchá. U prvního boxu zabrala maximálně 15 minut,“ říká Darek Hejnicki, provozní ředitel firmy Don Trucking.

Země budou postupně přibývat

Dopravní firmy si mohou univerzální mýtné boxy objednávat již od května 2018 prostřednictvím internetového formuláře. Belgické mýtné se stane pravděpodobně v průběhu čtvrtého čtvrtletí 2018 prvním mýtným systémem, v němž bude možné zaznamenávat a vyúčtovávat poplatky za použití silnic prostřednictvím univerzálního mýtného boxu.

Německé mýtné by mělo následovat na začátku roku 2019. Na jaře 2019 se připojí takzvané země DSRC, tedy Rakousko, Francie, Španělsko, a Portugalsko. Brzy poté se má přidat také Itálie. Od roku 2019 je v plánu vyúčtovávat mýtné poplatky prostřednictvím mýtného boxu DKV Box Europe také za jízdu po mostech Øresund a Storebælt ve Skandinávii.

„Zákazníci DKV se mohou do mýtných systémů postupně přidávaných zemí komfortně zaregistrovat po internetu. Nově požadované země si pak nechají pro mýtný box aktivovat prostřednictvím konfigurace s bezdrátovým přenosem, bez ohledu na to, kde se vozidlo v Evropě právě nachází,“ doplňuje Ondřej Pavlík, regionální ředitel DKV Euro Service pro východní Evropu. Kdy by se do systému mělo začlenit také české mýto, zatím není jasné.

Českým dopravcům změna pomůže

I tak by ale nový typ mýtné krabičky byl pro tuzemské přepravce při cestě na západ Evropy přínosem. Jak zatím příprava vozidla pro různé systémy probíhá? „Vše řešíme najednou při nákupu nového vozidla a následné registraci do evropských mýtných systémů. Je ale nutné dodat, že i když samotný proces registrace a používání není výrazně omezující, stále se však jedná o vybavení vozidla několika různými jednotkami, které se liší funkčností, ovládáním i expirací, což představuje trochu větší administrativní zátěž,“ popisuje Daniel Popel, manažer společnosti C.S.Cargo.

Univerzální krabička by tak dopravcům přinesla výrazné zjednodušení. „Odpadlo by počáteční registrování vozidla do různých mýtných systémů, neboť by stačila registrace jediná, a věřím, že by se díky tomu snížila i administrativní zátěž, která je s tím v současnosti spojena,“ podotýká Daniel Popel.

Přínosný by byl systém také pro další dopravce operující v Česku. „Uživatelé zpoplatněných silnic by tak již nebyli povinni instalovat specifická zařízení pro různé mýtné systémy v různých zemích s rozdílným zpoplatněním. To by nejen zlepšilo tok dopravy, ale také snížilo dopravní zácpy. Navíc by vygenerované příjmy z mýta měly být zpětně investovány do dopravní infrastruktury, aby pokryly náklady na rozvoj, provoz a údržbu silniční infrastruktury,“ připojuje Jan Tic, mluvčí české pobočky DHL Freight.

Zjednodušit mýtný systém se snaží také Evropská unie. V Česku se loni testoval software, díky kterému zde lze platit mýto prostřednictvím evropské služby elektronického mýtného (EETS). Dopravcům, kteří budou využívat služeb některého z poskytovatelů EETS, se tak v budoucnu výrazně zjednoduší placení mýtného. Nebudou si muset při užívání zpoplatněných českých silnic pořizovat tuzemskou palubní jednotku. Týká se to zhruba 370 tisíc zahraničních kamionů, které Českem každoročně projedou.

Dalibor Dostál

• Oblasti podnikání: Doprava, logistika | Služby

Doporučujeme